hemvårdsstöd, flexibel vårdpenning

Vem har rätt till flexibel vårdspenning? Från när kan hemvårdsstöd sökas? Från och med när kan man ansöka om hemvårdsstöd? När lönar det sig att ansöka om privatvårdsstöd?

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Mammutten

hemvårdsstöd, flexibel vårdpenning

Lukematon viesti Kirjoittaja Mammutten » 29 Marras 2018, 09:18

Hej!

Här kommer många frågor, men hoppas de går att reda ut mina funderingar.

Vår dotter är 1år och vårdas hemma. Jag arbetar ca 16h/vecka (i tjänsteförhållande) och dottern vårdas då av endera pappan eller barnets mormor. Har jag rätt att få flexibel vårdpenning? Och hur är det då med hemvårddsstödet, vem av oss ska söka det? Pappan arbetar fulltid.

Fr.om. januari kommer vi båda arbeta deltid, och jag har förstått att båda då kan få flexibel vårdpenning då vi är hemma och vårdar barnet olika dagar. Kan vi också få hemvårddstödet fast vi båda får flexibel vårdpenning?

FPA | barnfamiljer

Re: hemvårdsstöd, flexibel vårdpenning

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 29 Marras 2018, 14:42

Hej Mammutten!

Tack för dina frågor.

Hemvårdsstödet beviljas den förälder som i huvudsak sköter barnet. Om du jobbar endast 16 timmar per vecka och din man jobbar fulltid är du antagligen barnets huvudsakliga skötare. Du kan då få hemvårdsstöd eftersom barnet inte har kommunal dagvård. Du får inte samtidigt både hemvårdsstöd och flexibel vårdpenning.

Fr.o.m. januari när ni båda jobbar deltid kan den av er som jobbar mindre och således är mera hemma med barnet, ansöka om hemvårdsstödet och den andra om flexibel vårdpenning. Ifall ni jobbar lika mycket väljer ni själva vem av er som ansöker om hemvårdsstöd och vem som ansöker om flexibla vårdpenningen.

Flexibel vårdpenning kan beviljas om arbetstiden är högst 30 timmar per vecka i genomsnitt eller högst 80 % av full arbetstid i branschen.

Du hittar mera information om flexibel vårdpenning här: www.fpa.fi/flexibel-vardpenning

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst