Äitiysrahan suuruus 6 kk tulojen mukaan

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

uusimamma

Äitiysrahan suuruus 6 kk tulojen mukaan

Lukematon viesti Kirjoittaja uusimamma » 03 Tammi 2019, 13:12

Äitiysloma alkaa 16.4.2019 ja 15.4.2019 maksetaan palkkakauden 1.-30.4. palkka, jonka mukana on huomattavat vuosibonukset vuodelta 2018, jotka myös nostavat 20 % tuloja verratessa vuoteen 2017.

Voiko tuo palkkakausi vaikuttaa 6 kk takaisinpäin laskentaan? Vai lasketaanko tukeen vaikuttavaan työtuloon vain mitä on maksettu ennen 16.4.?

Kela-Kerttu

Re: Äitiysrahan suuruus 6 kk tulojen mukaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 04 Tammi 2019, 10:19

Hei uusimamma!

Äitiysvapaasi alkaa 16.4.2019. 6kk tulot voi ilmoittaa suoraan äitiysvapaan edeltävältä ajalta 6kk taaksepäin eli tulot, jotka on maksettu ajalla 16.10.2018 - 15.04.2019. Työtulot voi ilmoittaa myös edeltävästä palkkakaudesta 6 kk taaksepäin eli 1.10.2018 - 31.3.2019, jos palkkakautesi on kalenterikuukausi.

Kuuden kuukauden tulojen lisäksi otetaan huomioon myös muut vuosittain maksettavat, palkkana pidettävät korvaukset, jotka ovat kertyneet enintään vuoden ajalta. Tällaisia suorituksia ovat esimerkiksi lomaraha, lomakorvaus ja muu toistuva suoritus kuten tulospalkkio tai bonus.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

uuusimammaa

Lukematon viesti Kirjoittaja uuusimammaa » 04 Tammi 2019, 13:30

Hei Kela-Kerttu,

Olen jäämässä äitiyslomalle 20.3.19. La 20.4.19.
Lasken tuloni viimeisen 6 kk mukaan, tod.näk. 1.7.-1.12.18 väliltä. Olen proviikkapalkalla, joten en tiedä tulojani tammikuulta vielä.
Päätyöni lisäksi, olen tehnyt sivutyötä noin 1-2h/vko. Viimeisen 6kk aikana olen tehnyt kuitenkin vain muutaman tunnin tätä sivutyötä.

Kysymys: Voinko laskea tuloni niin, että päätyön tulot viimeisen 6kk ajalta ja sivutyön tuloni vuoden 2017 keskituloni mukaan? Vai pitääkö kummatkin olla sen 6 kk mukaan?
Eli toisin sanoen, mitä ilmoitan sivutyöhöni, millä perusteella laskevat palkkani?

Kiitos.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 07 Tammi 2019, 13:01

Hei uuusimammaa!

Vanhempainetuutta laskiessa, tänä vuonna alkavassa etuudessa käytetään 2017 vuoden verotuksen tietoja, ne saamme suoraan verottajalta.
Jos aiot esittää etuutta edeltäviä 6kk:n työtuloja, ne tulee esittää kaikkien työnantajien osalta täsmälleen samalta ajalta.
Jos äitiysloma alkaa 20.3.19 on 6kk:n tarkastelujakso ajalla 1.9.2018-28.2.2019 tai päivälleen etuuden alkamisesta 6 kk:tta taaksepäin.
Työnantajat ilmoittavat nämä tulot sitten kun ne on ilmoitettavissa, ilmoitat töihin vain tiedon että heidän tulee tiedot Kelaan toimittaa. Huolehdi oma vanhempainetuushakemuksesi Kelaan 2 kk:tta ennen laskettua aikaa.

Terkuin
Kela-Kerttu

Mly

Lukematon viesti Kirjoittaja Mly » 08 Tammi 2019, 00:45

Jään äitiyslomalle 22.11.2018 voiko työtulot ilmoittaa 19.5-18.11.2018 ajalta? Koska 19.11-22.11.2018 olen ollut työtön.

Zarathustra1

Lukematon viesti Kirjoittaja Zarathustra1 » 08 Tammi 2019, 09:57

Hei Kela-Kerttu,
Hei, olen viime vuoden syyskuun lopusta saakka tehnyt henkilökohtaisen avustajan töitä mutta joutunut raskauden aiheuttaman huonovointisuuden vuoksi jättämään työtuntejani pienemmiksi viime viikkoina, ja myöskin sen vuoksi että en uskalla ottaa haastavimpia potilaita vastuulleni koska työtehtävät saattavat olla hyvinkin fyysisiä/stressaavia. Äitiyspäivärahani laskettaisiin tapauksessani sen viimeisten 6 kk:n tulojen mukaan, ei edellisvuoden verotietojen. Työtuloni ovat raskauden myötä pienentyneet syys-lokakuusta jopa puolella. Olen koeajalla ns. nollatuntisopimuksella eli työnanatajalla ei ole velvoitetta antaa minulle tiettyä määrää tunteja eikä minulla samoin ottaa niitä vastaan. Tarkoitukseni on tokikin tehdä mahdollisimman paljon töitä äitiyslomaan saakka (laskettu aika 12.7.) mutta minua arveluttaa varsinkin se kuinka paljon töitä voin varsinkin aivan viimeisillä viikoilla tehdä. Miten työtulot lasketaan tällaisessa tapauksessa? Tarkoittaako esim se että jos en pysty äitiyslomaa edeltävänä kuuna ottamaan paljon tunteja vastaan niin se kuukausi laskee automaattisesti työtulojen keskiarvoa tarkastelujaksolta? Kiitos!

Whaaat

Lukematon viesti Kirjoittaja Whaaat » 08 Tammi 2019, 10:21

Hei, jos haluan hakea etuutta 6kk tulojen mukaan niin mitkä päivämäärät siihen tarkalleen tulee? Jään äitiyslomalle 8.3 ja palkanmaksupäivä meillä on aina kuun 15.päivä. esim 15.3 maksettava palkka on palkka ajalta 1.-28.2.
Toinen kysymys samasta aiheesta: Siinä vaiheessa kun 6kk tulot on saatu toimitettua kelaan (nehän saa tosi myöhään tietoon) ja käykin ilmi että 6kk tulot eivät ole sen suuruiset että saisin vanhempainrahan niistä laskettuna niin muuttano kela automaattisesti vanhempainrahahakemuksen niin että tulen saamaan niillä vuoden 2017 tuloilla? Siinä vaiheessahan hakemus olisi itse myöhäistä jo tehdä jos se pitää olla tehtynä 2kk ennen laskettua aikaa.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 10 Tammi 2019, 10:30

Hei!

Vanhempainpäivärahojen laskemisen perusteet aiheuttavat näköjään paljon mietintää. 6kk:n työtulojen esittämisessä ja niiden huomioimisessakin on monta seikkaa mitkä vaikuttavat, siksi hakemukseen onkin syytä tarkentaa tilannettaan, mikäli työtuloissa on ollut muutoksia tarkastelujakson aikana.

Sinulle Mly tiedoksi, että voit pyytää työnantajaasi esittämään 6kk:n tulot ajalta ennen työttömyyttäsi, Hakemuksen käsittelyvaiheessa sitten katsotaan miltä ajalta tarkalleen tulosi voidaan huomioida, tarvittaessa pyydetään lisäselvityksiä.
6kk:n ajan tarkastelujaksoa voi pidentää jos tulot ovat olleet olennaisesti pienemmät tavanomaiseen verrattuna. Olennaisena pidetään sitä, että vakuutettu on menettänyt työtuloja vähintään kuukauden ajalta.
Päivämäärien perusteella olet jo äitiyslomalla joten päätös etuudestakin oletettavasti on jo tehty.

Hei Zarathustra1!
Päiväraha kohdallasi lasketaan 2017 vuoden verotuksen perusteella ja jos haluat esittää 6kk:n työtulot, jotta tarkistetaan onko nykytulot nousseet riittävästi jotta niitä voitaisiin käyttää, niin ne tulee esittää etuutta edeltävältä ajalta.
Jos äitiys- ja vanhempainrahakautesi alkaa kesäkuussa tulot tulisi esittää ajalta 1.12-31.5.

Hei Whaaat!
Päivärahan laskennassa on automaattisesti aina käytössä se viimeisin vahvistettu verotus ja 6kk:n työtuloja käytetään edellyttäen että ne ovat kahdella kerrottuna vähintään 20 prosenttia suuremmat kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella tarkistetut työtulot.
Sinun ei itse tarvitse laskea tuota vaan se tehdään Kelassa hakemustasi käsitellessä.
Tee oma hakemuksesi 2kk:tta ennen laskettua aikaa ja sitten pyydät työnantajaa toimittamaan tiedot työtuloistasi.
Voit pyytää tulot äitiysvapaata edeltävästä viimeisestä palkanmaksukaudesta taaksepäin tai välittömästi äitiysrahaoikeuden alkamisesta taaksepäin. Mikäli tulosi ovat säännöllisiä kuukausituloja (esim. aina sama kuukausipalkka) voit esittää äitiysrahan hakemisesta edeltäviä 6kk:n työtuloja. Käsittelyvaiheessa pyydetään lisätietoja, mikäli tarvetta.

Terveisin
Kela-Kerttu

Whaaat

Lukematon viesti Kirjoittaja Whaaat » 11 Tammi 2019, 14:46

Eli jos äitiyslomani alkaa 8.3 niin voinko laittaa viimeiseksi päiväksi noista kuudesta kuukaudesta päivän 28.2 vaikka se helmikuun palkka (1-28.2) maksetaan vasta 15.3? Eli lasketaanko siihen 6kk tuloon vielä tuo 15.3 tuleva palkka? Olikohan tarpeeksi vaikea selitys :D onko oikein merkattu jos laitan siihen 1.9.18-28.2.19. Palkanmaksupäivä on siis aika 15.päivä ja silloin maksetaan aina edeltävä kalenterikuukausi.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Tammi 2019, 13:29

Hei Whaaat!

Kun äitiysvapaa alkaa 8.3.2019, voit esittää 6 kk työtuloja ajalta 1.9.2018-28.2.2019. Silloin huomioidaan myös helmikuun palkka vaikka se maksetaan vasta maaliskuussa. Palkka huomioidaan työn tekemisen mukaan, ei palkanmaksun. Pyydä työnantajaasi toimittamaan selvitys palkanmaksusta (Y17-lomake).

Terkuin
Kela-Kerttu