työskentely äitiysloman alkaessa

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

ope19

työskentely äitiysloman alkaessa

Lukematon viesti Kirjoittaja ope19 » 10 Tammi 2019, 07:32

Hei!

Olen lukio-opettaja ja jään keväällä äitiyslomalle. Olen ollut työnantajalla alle 6kk töissä, joten onko niin, että saan vain Kelan maksaman tuen äitiysloman alkaessa?

Työsuhdettani on äitiysloman alkaessa alle 2vk jäljellä. Saanko tehdä töitä tuon ajan, kun kyseessä on vain 2 päivää opetusta ja koeviikko, jossa minulle tulisi 2 koetta korjattavaksi? Ja saan silloin palkkaa normaalisti, onko tähän estettä, vaikka äitiysloma on alkanut?

Kela-Kerttu

Re: työskentely äitiysloman alkaessa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 11 Tammi 2019, 14:50

Hei ope19!

Sinun kannattaa selvittää työnantajaltasi tai esimerkiksi työehtosopimuksesta, oletko oikeutettu palkkaan äitiysvapaasi ajalta. Jos työnantaja maksaa äitiysvapaan palkkaa, maksetaan päiväraha palkalliselta ajalta työnantajalle. Mikäli et saa palkkaa, maksetaan äitiysraha koko äitiysrahakauden ajalta sinulle itsellesi.

Voit työskennellä myös äitiysvapaan alkamisen jälkeen. Työskentelypäivät tulee ilmoittaa Kelaan ja näiltä päiviltä äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä. Jos työnantaja maksaa äitiysvapaan palkkaa, maksetaan vähimmäismääräinen päiväraha työpäivien osalta sinulle itsellesi.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

ope19

Lukematon viesti Kirjoittaja ope19 » 21 Tammi 2019, 09:46

Hei!

Pitääkö äitiysvapaata hakiessa jo tietää varmasti työskentelypäivät? Hakemuksessa kysytään niitä. Vai voiko ne ilmoittaa lähempänä tai jälkikäteen?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 22 Tammi 2019, 14:16

Hei!

Työpäiviä voi ilmoittaa myös myöhemmin mikäli ne eivät ole vielä varmoja. Päivät voit ilmoittaa lähettämällä asiointipalvelun kautta viestin tai soittamalla asiakaspalveluun. Päivät kannattaa kuitenkin aina ilmoittaa mahdollisimman pian kun ne ovat tiedossa, jotta liikamaksua ei ehdi syntyä.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

eputkone

Lukematon viesti Kirjoittaja eputkone » 23 Tammi 2019, 21:57

Hei!

Vielä rautalangasta minullekin tätä asiaa:)

Olen lukio-opettaja ja äitiysrahakausi sattuu menemään kesäkeskeytyksen kanssa ikävästi päällekkäin (8.4-13.8). Voisinko olla "töissä" (eli opettajan kesäkeskeytyksellä) ja saada työnantajaltani normaalisti palkkaa?

Mikäli voin, ilmoitanko siis vain työnantajalle olevani äitiysrahalla kahdessa erässä,
8.4-2.6 ja 6.-13.8 ja sen välisen ajan normaalisti töissä?

Kiitos!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Tammi 2019, 09:58

Hei eputkone!

Sinun kannattaa varmistaa työnantajalta miten heille teet ilmoituksen mikäli palaat kesäkeskeytyksen ajaksi töihin.

Jos palaat kesäksi töihin, ilmoita siitä myös Kelaan, jotta päätös päivärahasta varmasti tulee oikein. Kun kesäkeskeytyksen aikana olet töissä ja työnantaja maksaa sinulle palkkaa, äitiyspäiväraha maksetaan sinulle miniminä kyseisiltä päiviltä. Kesäkeskeytyksen keskellä opettajilla on yleensä laskennallinen vuosiloma. Tämän ajalta päiväraha maksetaan normaalin suuruisena.

Työehtosopimuksen perusteella työnantajalla voi olla velvollisuus maksaa palkkaa tietty aika äitiysloman alussa. Tältä ajalta päiväraha maksetaan työnantajalle. Tämä koskee myös kesäkeskeytyksen aikaa.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

eputkone

Lukematon viesti Kirjoittaja eputkone » 31 Tammi 2019, 14:55

Hei!

Kiitos vastauksestasi!

Kysyisin vielä pari kysymystä lisää. Ensimmäinen kysymys on vanhempainvapaajaksoista.

Kelan oppaassa lukee, että sen voi jakaa molemmille vanhemmille kahteen jaksoon. Voisiko se meillä olla esimerkiksi näin:

minä 14.8-13.10.2019
isä 14.-20.10.2019 (eli vain viikko - koulujen syysloma minulla töistä vapaa)
minä 21.10.2019-26.2.2020
isä 17.-20.2.2020 (eli vain viikko - koulujen talviloma minulla töistä vapaa)

Mietin jo sijaistanikin kuinka törkeää tulla lomaksi "takaisin". Onko noihin jaksoihin jotain "minimiaikaa"?

Ja toinen kysymys:

Olen äitiysvapaalla 8.4-5.7.2019 ja palaan äitiysraha-aikana töihin 6.7-5.8 väliksi. Opettajan laskennallinen vuosiloma on kaiketi kesäkuun jostain puolestavälistä heinäkuun puoleenväliin. miten se vaikuttaa minun äitiysrahoihini kun olen siitä ajasta pätkän äitiysvapaalla ja pätkän töissä?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 04 Helmi 2019, 10:39

Hei!

Hyvä että vastauksista on apua :)

Vanhempainrahakauden voi tosiaan jakaa niin, että kumpikin pitää kaksi jaksoa vanhempainrahakautta. Jaksojen pituutta ei ole rajattu. Esittämäsi vaihtoehto on siis mahdollinen Kelan puolesta.

Laskennallisen vuosiloman ajalta päiväraha maksetaan sinulle tulojesi mukaisena. Sen jälkeiseltä työskentelyajalta päiväraha maksetaan minimi määräisenä. Vähimmäispäiväraha on 27,86 euroa päivältä.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu