Opintotuki ja opintolaina

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

EveliinaEllu

Opintotuki ja opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja EveliinaEllu » 10 Tammi 2019, 12:04

Hei!
Tilanne on seuraavanlainen: olen aloittanut korkeakouluopinnot Lapin amk:ssa 08/2018, olen työssä Ruotsissa ja olen näin ollen rajatyöntekijä (kotikunta Tornio, työskentelypaikka Haaparanta). Joudun kuitenkin ottamaan harjoittelujen ajaksi palkatonta vapaata ja olisinkin kiinnostunut olenko oikeutettu opintotukeen tai opintolainaan? Pystyykö opintolainaa saamaan ilman opintotukea, koska epäilen tulojeni menevän yli tulorajojen?

Kela | opintotuki

Re: Opintotuki ja opintolaina

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Tammi 2019, 10:52

Hei EveliinaEllu!

Kysymyksestä ei käynyt ilmi onko kyseessä ensimmäinen korkeakoulututkinto ja oletko aiemmin jo käyttänyt opintotukikuukausia. Jos tukikuukausia on jäljellä, voit opintotukea hakea.

Opintolainantakaus edellyttää, että myös opintoraha on myönnettynä. Jos tulojen vuoksi et opintotukeen olisi oikeutta, voit lainan noston jälkeen perua tai palauttaa jo maksetut ja tulevat opintotukikuukaudet.

Työskentely ei ole este tuen saamiselle, koska tulovalvonta tehdään vasta verotustietojen vahvistumisen jälkeen.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi