Toimeentulotuki ja sairauspäiväraha

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

9488343423

Toimeentulotuki ja sairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja 9488343423 » 01 Helmi 2019, 11:13

Hei,

Hain 17.01.2019 sairauspäivärahaa ajalle 14.01.2019 - 03.02.2019
Hain myös tammikuulta toimeentulotukea 31.1.2019

En ole opiskelija enkä ole töissä eikä minulla ole tuloja.

Asun yksiössä ja vuokrani on n.460e

Molemmat hakemukseni ovat vielä käsittelyssä, ja tällä hetkellä minulla ei ole rahaa tililläni.

Jos minulle myönnetään sairauspäivärahaa haetulle ajalle (17.01.2019-03.02.2019) mutta saan tuen tililleni vasta helmikuun puolella, lasketaanko tämä helmikuun tuloksi? Tarkottaisiko tämä myös että minulle ei todennäköisesti myönnettäisi toimeentulotukea helmikuulle jos saan 3 viikon edestä sairauspäivärahaa tässä kuussa tililleni, ja mahdollisesti vielä tammikuun toimeentulotuen.

Tai jos tammikuun toimeentulotuki maksetaan minulle helmikuussa niin tarkoittaako se, että en voi enää helmikuulle hakea toimeentulotukea?

Milloin voin aikaisintaan hakea perustoimeentulotukea maaliskuulle?

Nisa61

Silmäleikkauksen vuoksi ruokaostoksilla käynnillä

Lukematon viesti Kirjoittaja Nisa61 » 01 Helmi 2019, 11:24

Olen menossa makulareikä leikkaukseen. Hoitoon kuuluu pitkähkö asento hoito, jossa katse pitää olla alaspäin, jotta silmään laitettu kaasu pitää operoidun kohdan kuivana ja tukee sitä.
Näin ollen, en voi sinä aikana ajaa autoa, enkä nostaa mitään painavaa. Muistisairas äitini asuu minun luona. Ja näin olen meidän perheen huoltaja.
Kun tämä asentohoito kestää ainakin noin 2 viikkoa, enkä pysty sinä aikana ajamaan autoa, saanko tässä tapauksessa taksi lipun ihan perus ruoka ostoksia varten?

Kela | toimeentulotuki

Re: Toimeentulotuki ja sairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Helmi 2019, 13:39

Hei!

Nimimerkille 9488343423:
Yleensä tulot huomioidaan maksupäivän mukaan sen kuukauden tuloksi. Jos siis sairauspäiväraha maksetaan helmikuussa, se olisi helmikuun tuloa. Kuitenkaan toimeentulotuen maksamisella ei ole merkitystä eli jos tammikuun tuki maksetaan helmikuussa, voit hakea helmikuulle vielä toimeentulotukea. Helmikuun toimeentulotuki katsotaan hakemuksesi perusteella.

Mitään aikataulua tuen hakemiselle ei ole kunhan hakee tuen viimeistään kyseisen kuukauden aikana.

Nimimerkille Nisa61:
Kysymyksesi koskeekin sairaanhoidon korvauksia ja olitkin jo huomannut kysyä asiaa sairaanhoidon keskustelupalstalla. Saat vastauksen kysymykseesi siellä.

Mukavaa viikonloppua molemmille!

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi