Ulkomailta takaisin Suomeen

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Juytta

Ulkomailta takaisin Suomeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Juytta » 31 Tammi 2019, 20:58

Hei!
Olen Suomen kansalainen, asunut Skotlannissa kohta seitsemän vuotta, ja olen miettinyt Suomeen palaamista toivon mukaan kesän loppuun mennessä. Täällä olen opiskellut varhaiskasvatusta, ja työskennellyt alalla 4 ja puoli vuotta, mutta en ole varma vastaako täällä saamani pätevyys Suomen vaatimuksia, joten voi olla että täytyy alaa Suomessa opiskella. Haluaisin tietää mitä tukea jos mitään saisin heti Suomeen palatessani? Onko tukea saatavilla jos en heti löydä työpaikkaa jotta pääsisin alkuun? Tai jos haen opiskelupaikkaa?

Kela | toimeentulotuki

Re: Ulkomailta takaisin Suomeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Helmi 2019, 13:52

Hei Juytta!

Sinun tulisi ensin ilmoittaa Suomeen paluusta Y77-lomakkeella tai sähköisesti asiointipalvelussa. Näin selvitetään oikeus Suomen sosiaaliturvaan. Ilmoita myös osoitteesi maistraattiin. Kun oleskelet Suomessa, voit hakea perustoimeentulotukea. Lisää tuesta osoitteessa www.kela.fi/toimeentulotuki.

Kun oikeus sosiaaliturvaan on selvitetty ja sinulla ei ole työ- tai opiskelupaikkaa, voit ilmoittautua työnhakijaksi TE-palveluun ja hakea työttömyysetuutta. Työttömyysetuudella voi myös opiskella. Siitä voi TE-palvelu kertoa lisää. Voit myös hakea yleistä asumistukea. Lisätietoa osoitteissa www.kela.fi/tyottomat ja www.kela.fi/asumisen-tuet.

Opintojen ajalle on mahdollista saada myös opintotukea, jos et saa muuta etuutta ja ehdot täyttyvät. Opintotuesta voit lukea osoitteessa www.kela.fi/opintotuki.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi