Perinnästä ei kuulu mitään

Kysy takaussaatavan perinnästä, kun Kela on maksanut opintolainan pankille. Miten voit saada helpotusta maksamiseen, jos olet pitkään työkyvytön?

Valvoja: Kela | perintä

Vieras

Perinnästä ei kuulu mitään

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Helmi 2018, 11:20

Mulla meni laina pankilta kelalle tammikuun puolessa välissä. Perintä sivulla näkyy laina maksettuna pankille ja kertynyt korko, mutta minulle ei ole tullut mitään postia aiheeseen liittyen. Miten tämä prosessi yleensä etenee? Olen kylläkin toimeentulotuella nyt vaikuttaako tämä asiaan?

Vieras

Re: Perinnästä ei kuulu mitään

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Helmi 2018, 12:00

Eikös se ole että siihen saa maksuaikaa kyllä jos olet työttömänä. Näin mie olen ainaki ymmärtäny

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 26 Helmi 2018, 08:42

Hei,

Kun Kela on maksanut opintolainan takajana pankille, Kela lähettää perimisilmoituksen kirjeellä. Eräpäivä on 30 päivää opintolainan pankille maksamisesta. Jos velkaa ei ole maksanut tai sopinut maksuista eräpäivään mennessä, lähetetään velasta vielä maksukehotus ennen velan ulosottoon siirtymistä.

Jos velkaa ei pysty maksamaan kertamaksuna Kelaan, on velan maksamiseksi mahdollista neuvotella osamaksusuunnitelmasta. Kannattaa siis ottaa viipymättä yhteyttä Kelan perintäkeskukseen (020 634 4940 arkisin klo: 9-16).

Ystävällisin terveisin
Hilla | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Helmi 2019, 11:47

Nykyisin jos olet perustoimeentulotuella, niin opintolaina menee suoraan ulosottoon perittäväksi. Ei pysty mitään osamaksusuunnitelmaa tekemään. Sama muissa eduissa.

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 12 Helmi 2019, 11:06

Hei,

On totta, että omat tulot vaikuttavat siihen, voidaanko osamaksusuunnitelma tehdä.

Perustoimeentulotuki on tarkoitettu omia välttämättömiä menoja varten (mm. sähkö ja ruoka), ja tilanne voi olla sellainen, ettei ylimääräistä rahaa silloin jää opintolainan maksamista varten.

Asiasta on kuitenkin aina mahdollista ensin keskustella perintäkäsittelijän kanssa ja yhdessä voimme tarkistaa, mitä juuri sinun tilanteessasi voisimme sopia.

Ystävällisin terveisin,
Paula | Kela perintä

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Helmi 2019, 09:12

AP tässä! Ajattelin kertoa mikä tilanne loppupeleissä oli kun keskustelu näköjään nousi pinnalle ja jos jollain on sama tilanne.

Syynä tuohon ettei perintäasiaa edistetty oli tosiaan se, että olen ollut kuntoutustuella ja olin tuona hetkenä toimeentulotuella kuntoutustuen käsittelyn ajan. Sain ilmoituksen, että perintää ei edistetä koska työkyvyttömyyteni oli kestänyt yhtäjaksoisesti lähes 5 vuotta ja perintä otetaan uudelleen käsittelyyn kun minulla oli mahdollisuus hakea maksuvapautusta. Pääsin siis hakemaan viime vuoden lopussa maksuvapautusta ja sen sainkin. Kiitos siitä.

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 19 Helmi 2019, 15:22

Hei!

Kiva, kun palasit vielä asian tiimoilta palstalle.

Onpa hienoa, että tilanne ratkesi parhain päin. Jos joku muu lukija miettii maksuvapautuksen mahdollisuutta omalla kohdallaan, aiheesta on mahdollista lukea lisää täältä.

Ystävällisin terveisin,
Paula | Kela perintä