Sommarjobb utomlands

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Valvoja: FPA | studiestöd

jossehej

Sommarjobb utomlands

Lukematon viesti Kirjoittaja jossehej » 01 Maalis 2019, 20:22

Hej,

jag skall arbeta i Norge under lite mindre än 3 månader i sommar. Jag är studerande och får bostadsbidrag. Kommer bostadsbidraget att dras in när jag arbetar utomlands?

Tack!

FPA | studiestöd

Re: Sommarjobb utomlands

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 06 Maalis 2019, 14:43

Hej jossehej!

Tack för din fråga.

Om hela hushållet är utomlands eller av någon annan orsak är borta från bostaden kan man fortsätta att betala bostadsbidrag i högst tre månader efter den månad då flytten skedde. En förutsättning är att hushållet svarar för boendeutgifterna även under frånvaron. Bostadsbidraget dras alltså in senast från ingången av den fjärde månaden efter flyttningen.

Rätten till bostadsbidrag är förstås också beroende på inkomsterna. Även inkomsterna från utlandet beaktas som inkomst i bostadsbidraget. Det är därför troligt att ditt bostadsbidrag måste justeras p.g.a. ändrade inkomster när du börjar jobba.

Jag råder dig att kontakta FPA:s kundservice för närmare genomgång av ditt ärende.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!