Bostadsbidrag

Hur ansöker man om bostadsbidrag? Vilka bilagor behövs? Ställ frågor om bostadsbidrag för barnfamiljer.

Valvoja: FPA | barnfamiljer

Ensam

Bostadsbidrag

Lukematon viesti Kirjoittaja Ensam » 06 Maalis 2019, 09:59

Jag är ensamstående med 3 barn i åldrarna 2mån- 9år. Jag äger bostaden vi bor i, nu under mammaledigheten är det svårt att klara av alla utgifter ensam. Kan jag ansöka om bostadsbidrag? Jag får inga andra stöd eller bidrag än föräldrapenning och barnbidrag.

FPA | barnfamiljer

Re: Bostadsbidrag

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | barnfamiljer » 06 Maalis 2019, 15:05

Hej Ensam!

Tack för din fråga.

Ja, du kan ansöka om allmänt bostadsbidrag också för en bostad du äger.

Som boendeutgifter i fråga om en aktielägenhet godkänns (2019) underhålls- och finansieringsutgifter för bostaden, det vill säga

• vederlag (även extra vederlag)
• vattenavgifter och uppvärmningskostnader som betalas separat
• 73 procent av de månatliga räntorna på de personliga lån som tagits för anskaffning och ombyggnad av bostaden.
Om vattenavgiften inte ingår i vederlaget utan betalas separat, godkänns som vattenavgift per person 18 euro/månad.

Som boendeutgifter (2019) för ett egnahemshus godkänns:
• underhållsutgifter för egnahemshus
• 73 procent av räntorna på de personliga lån som tagits för anskaffning och ombyggnad av bostaden.

Med underhållsutgifter avses utgifter för vatten, uppvärmning och andra utgifter som egnahemshus medför.

Med beräkningsprogrammet på FPA:s hemsida kan du själv göra en uppskattning på bostadsbidragets storlek beroende på inkomsterna och boendeutgifterna.

Ansökan om bostadsbidrag gör du enklast via e-tjänsten, alternativt med blankett AT 1r.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA barnfamiljer
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst