Hur jämkar jag praktiskt ?

Vilka inkomster beaktas? Hur påverkas arbetslöshetsförmånerna av lön, kapitalinkomster eller sociala förmåner? Ställ frågor om hur olika inkomster inverkar på arbetslöshetsförmånerna.

Valvoja: FPA | arbetslöshetsförmåner

Fiskaren

Hur jämkar jag praktiskt ?

Lukematon viesti Kirjoittaja Fiskaren » 06 Maalis 2019, 12:22

Hej !

Jag jobbar som timmanställd åt en måleri / renoverings firma.
Ibland jobbar jag några dagar i månaden, ibland omkring två veckor.

Hur funkar det praktiskt med redovisning.
Säg att jag nu skulle jobba ca 10 dagar denna månad.

Jag rapporterar i slutet av perioden mina dagar och timmar via nätet.
Vad händer sen ?
Och hur lång tid tar ärendet sen ca ?

mvh Fiskaren

FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Hur jämkar jag praktiskt ?

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner » 06 Maalis 2019, 15:37

Hej Fiskaren!

Tack för din fråga.

När du jobbar deltid kan du få jämkad arbetslöshetsförmån. Viktigt är att du håller din ansökan om heltidsarbete i kraft hos Arbets- och näringsbyrån (TE-byrån).

Du kan få jämkad arbetslöshetsförmån t.ex. om du jobbar deltid, högst 80 % av heltidsarbete i branschen, eller tillfälligt arbetar heltid i högst två veckor.

Du hittar mera information om jämkad arbetslöshetsförmån här: www.fpa.fi/jamkad-arbetsloshetsforman.

Precis som du själv nämner skall du lämna in anmälan om arbetslöshetstid för varje period och där meddela vilka dagar du arbetat samt hur många timmar per dag. Dessutom skall du lämna in kopia av lönespecifikationerna. Den inkomst som överstiger 300 e/mån påverkar beloppet av den jämkade arbetslöshetsförmånen.

Efter att du lämnat in anmälan om arbetslöshetstid jämte inkomstutredningen handläggs din ansökan. Handläggningstiden varierar naturligtvis något beroende på antalet ansökningar, men här hittar du uppgifter om de målsatta handläggningstiderna 2019.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!