Studiestöd och -lån under praktikår?

Vilka bidrag kan studerande få för sitt boende? På vilka villkor får man studiestödets bostadstillägg och när kan man få allmänt bostadsbidrag? Fråga till exempel vilken invelken inverkan olika boendeformer har på bidragen; delar du bostad med någon annan eller bor du ensam, bor du på hyra eller äger du bostaden, studerar du på sommaren och var bor du då?

Valvoja: FPA | studiestöd

JMT

Studiestöd och -lån under praktikår?

Lukematon viesti Kirjoittaja JMT » 25 Maalis 2019, 15:08

Hej! Jag studerar arkitektur utomlands och så som systemet funkar här är efter 3 år (bachelor degree) är man i arbetslivet upp tiLl 15 månader före man avlägger restererande 2 år (masters). Mitt parktik år kommer äga rum inkommande läsår 2019-20 och jag undrar hur det blir med studiestöd, bostadsbidrag och lån detta år? Stöden förstår jag att jag knappast får eftersom jag kommer förtjäna pengar men kommer jag fortfarande kunna lyfta lån om det behövs? Och hur går jag till väga för att göra ett tillfälligt uppehåll i det normala studestödet och bostadsbidraget? Tusen tack för svar!

FPA | studiestöd

Re: Studiestöd och -lån under praktikår?

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 26 Maalis 2019, 10:36

Hej JMT!

Tack för din fråga.

Studiestödet består av studiepenning, statsborgen för studielån och bostadstillägg. Låneborgen är alltså också studiestöd. Om du saknar rätt till studiepenning kan du tyvärr inte heller beviljas statsborgen för studielån.

Meddelande om annullering av stödmånader/indragning av studiestödet gör du enklast via e-tjänsten: Ansökningar och ändringsmeddelanden >> Studiestöd >> Meddelande om förändring av studiestödet.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!