Yleinen asumistuki ja opiskelijavaihto/ulkomailla opiskelu

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Aivanpihalla

Re: Yleinen asumistuki ja opiskelijavaihto/ulkomailla opiske

Lukematon viesti Kirjoittaja Aivanpihalla » 23 Tammi 2019, 22:52

Hei! Asun poikaystäväni kanssa samassa asunnossa. Ensi syksynä minä lähden vaihtoon ja poikaystäväni armeijaan. Lasketaanko asunto tyhjillään olevaksi, jos poikaystäväni on armeijassa.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Tammi 2019, 14:25

Hei!

Ei katsota jos asunto on poikaystäväsi käytössä vapaa-aikoina eikä teillä ole alivuokralaista asunnossa.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Tutkijaopiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja Tutkijaopiskelija » 01 Maalis 2019, 13:01

Hei,

olen lähdössä ulkomaille (Japaniin) ns. tutkijaopiskelijana (Graduate Research Student) opiskelemaan yli vuodeksi. Olen suorittanut kandidaatin tutkinnon Suomessa, ja tavoitteenani on aloittaa maisteriopinnot vastaanottavassa yliopistossa käytyäni sitä varten ensin pääsykokeissa. Siihen saakka olen kuitenkin kyseisessä yliopistossa siis tutkijaopiskelija-statuksella (ei tutkintoon tähtäävät opinnot).

Tässä tapauksessa en ilmeisesti ole oikeutettu yleiseen asumistukeen ulkomaille? Suomessa minulla ei siis ulkomailla ollessani ole asuntoa. Ja koska alustavasti olen vain ns. tutkijaopiskelija, en ole varmaankaan oikeutettu myöskään opintotukeen enkä siten siihen liittyvään asumislisään ennen maisterivaiheeseen siirtymistä? Opintotukikuukausia minulla on jäljellä vielä 18 kuukauden verran.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 04 Maalis 2019, 15:37

Hei, yleistä asumistukea ei ulkomaille voida maksaa, mutta opintotukeen kuuluvaa opintotuen asumislisää (210 e/kk) voidaan maksaa ulkomaan opintoihin, jos opinnot ovat opintotukeen oikeuttavia. Jos sinulla ei vielä tutkinnon suorittamisoikeutta, et ole oikeutettu opintotukeen. Jos haluat tarkemmin selvittää opintotukioikeuttasi tuleviin tutkinto-opintoihisi, löydät täältä yhteystiedot https://www.kela.fi/asiointi-ulkomailla ... kelijoille.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria | Kela opintotuki

Ulkomailleopiskelemaan

Lukematon viesti Kirjoittaja Ulkomailleopiskelemaan » 06 Huhti 2019, 01:40

Olen lähdössä Tanskaan suorittamaan kansitutkioni. Teen siis koko tutkinnon ulkomailla ja joudun vuokraamaan asunnon Tanskasta. Saanko siis opintorahaa ja asumislisää (200€/kk)? Voinko saada asumistukea ulkomaille?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 06 Huhti 2019, 07:12

Saat vain asumislisää.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 08 Huhti 2019, 08:54

Hei

Opiskelija voi saada ulkomaan opintotuen, jos ulkomailla asuminen johtuu opinnoista. Opiskelet siis esimerkiksi ulkomaisessa oppilaitoksessa. Opintotukena myönnetään silloin (yleensä) opintorahaa 250 e/kk, opintotuen asumislisää 210 e/kk ja opintolainan valtiontakausta 800 e/kk. Kaikki tämä haetaan yhdellä kertaa opintotukihakemuksella.

Kannattaa varmistella omaa opintotukeansa esimerkiksi nettisivujemme opintotuen laskurilla. Kannattaa myös lukea nettisivujemme ohjeet siitä, kuka voi saada opintotuen ulkomailla opiskeluun.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki

Kyny

Lukematon viesti Kirjoittaja Kyny » 11 Huhti 2019, 11:53

Hei!
Lähden elokuussa opiskelijavaihtoon, ja pidän asuntoni myös sen ajan kun olen poissa (joulukuun puoleenväliin asti). Olen oikeutettu saamaan asumistukea Suomen asuntooni 3kk:n ajan, mutta saanko asumislisää ulkomaille, JOS en periaatteessa maksa kohdemaan majoituksestani mitään (opiskelija-asuntolassa asuminen sisältyy lukukausimaksuun, [3000 euroa])?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Huhti 2019, 09:49

Hei Kyny!

Mikäli sinulla on asumiskustannuksia ulkomailla opiskeluajalla, voit niihin hakea asumislisää. Vuokrasopimusta ei tarvitse toimittaa liitteesi, vaan riittää kun mainitset hakemukseen mahdollisista asumismenoista.

Opiskelijan on siis mahdollista saada samaan aikaan yleistä asumistukea Suomen asuntoon sekä opintotuen asumislisää ulkomaan asuntoon.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki

Vaihtoon123456

Opiskelijavaihto, asumistuki ja avokumppanuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vaihtoon123456 » 20 Kesä 2019, 00:23

Hei,
Olen lähdössä syksyllä opiskelijavaihtoon ulkomaille. Asumme kumppanini kanssa yhdessä, joten kuulumme samaan ruokakuntaan. Nykyisten tulojen takia emme ole oikeutettuja asumistukeen. Jos kumppanini jää yhteiseen asuntoomme vaihtoni ajaksi, niin voinko kuitenkin saada asumistukea ulkomaille? Mitä asumistuen saaminen siinä tapauksessa edellyttää? Entä voiko kumppanini saada Suomen asuntoomme asumistukea jos hän asuu siinä 4kk yksin? Tuleeko kumppanin myös ilmoittaa Kelalle vaihdostani ja muuttuneista asumisolosuhteista, vai riittääkö että vain minä ilmoitan Kelalle? Voinko saada asumistukea vaikka en tee osoitteenmuutosta ulkomaille vaan pidän kirjat yhteisessä asunnossamme Suomessa?
Kiitos etukäteen!