Raporttia ostetuista lääkkeistä vuositasolla/ kelakorvaus?

Mitä korvataan yksityislääkärin palkkioista tai hammashoidosta? Mitä korvauksia saan lääkkeistä? Mitä matkoja korvataan?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Deebo1978

Raporttia ostetuista lääkkeistä vuositasolla/ kelakorvaus?

Lukematon viesti Kirjoittaja Deebo1978 » 17 Huhti 2019, 11:05

Hei

Vakuutusyhtiöön ei kelpaa suoraan omakannassa näkyvät lääkeostot, onko Kelalta saatavissa raporttia omista viime ja tämän vuoden korvauksista/ostoista joissa näkyy myös omavastuuosuus?

Vai onko ainut keino katsoa omavastuuhinnat yksittäin lääkekohtaisesti ko. palvelusta niiltä osin kuin kuitit puuttuvat?

Terveisin
Tomi

Ahonen

Re: Raporttia ostetuista lääkkeistä vuositasolla/ kelakorvau

Lukematon viesti Kirjoittaja Ahonen » 17 Huhti 2019, 11:39

Myös itse odottelen vastausta. Ansiotulosta voi tietyissä tapauksissa saada veronmaksukyvyn alennusta suurten sairauskustannusten takia. Sitä varten tarvitaan kuitenkin myös mm. tositteet lääkekuluista.

En ole itse säästänyt apteekin kuitteja, koska apteekista on minulle kerrottu, että Kela pitää itse kirjaa niistä. Miten ja mistä olisi siis saatavilla tosite viime vuoden lääkekuluistani?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Huhti 2019, 12:14

Olen pyytäessäni saanut apteekista tulosteena laskelman lääkeostoistani.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 17 Huhti 2019, 15:23

Hei Deebo1978 ja Ahonen!

Kuten nimimerkki Vieras on jo vastannut, apteekista voi pyytää laskelman lääkeostoista. Kelasta on mahdollista pyytää todistus sairaanhoitokustannusten korvaamisesta. Todistuksesta näkyvät maksamasi lääkekustannukset ja kuinka paljon Kela on korvannut lääkeostoja. Lisäksi todistuksesta näkyvät muut saamasi sairaanhoitokorvaukset kuten matkakorvaukset. Voit pyytää todistuksen ottamalla yhteyttä Kelaan henkilökohtaisesti.

Ystävällisin terveisin
Hilja | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi