Ulkomailla asuva puoliso ja asumistuki

Miten pääsen Suomen sosiaaliturvaan? Miten saan Kela-kortin? Voinko saada työttömyysturvaa tai perhe-etuuksia? Vaikuttavatko lähtömaan etuudet Kelan etuuksiin? │ How can I become covered by the Finnish social security system? How can I get a Kela card? Can I receive unemployment benefits or family benefits? Do benefits from the country of origin affect the benefits paid by Kela?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

Muimui

Ulkomailla asuva puoliso ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Muimui » 18 Huhti 2019, 22:25

Hei, olen elääkkellä oleva suomalainen. Asun Suomessa ja saan asumiseen eläkeläisen asumistukea.
Koska olen avioitunut ulkomailla paikallisen naisen kanssa niin minun täytyy toimittaa Kelalle puolisostani tietoja jotta asumistukeni voidaan uudelleen käsitellä. Koska hän asuu ulkomailla(Aasiassa) enkä hyödy häneltä mitään taloudellista apua niin ihmettelen miksi Kela edelleen kysyy esim.puolisoni tuloista ja omaisuudesta. Ja miten sitä tuloa voisi edes ilmoittaa jos puolisoni ei ole missään töissä, ja sielläpäin ei tunneta työttömyysturvaa.

Muimui

Re: Ulkomailla asuva puoliso ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Muimui » 22 Huhti 2019, 07:02

Eli puolisoni asuu Vietnamissa, hän ei käy töissä eikä ole omaisuutta. Kela kysyy todistusta tuloista Ja omaisuutta. Ei ole työvoimavirastoa josta voisi kysyä todistusta olevansa virallisesti työtön ja ei tule mieleen virastoa josta voisi pyytää todistusta omaisuudesta. Miten tästä jatketaan eteenpäin?

Kela | kansainväliset asiat

Re: Ulkomailla asuva puoliso ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 23 Huhti 2019, 10:50

Hei Muimui!

Olen siirtänyt kysymyksesi eläkkeensaajan asumistukeen liittyen toiselle palstalle vastattavaksi.

Löydät vastauksen täältä.

Ystävällisin terveisin,

Tiina | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi