Asumistuen keskiarvotulon tarkistus

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

kanttarelli

Asumistuen keskiarvotulon tarkistus

Lukematon viesti Kirjoittaja kanttarelli » 30 Huhti 2019, 11:01

Hei,

Minulla olisi kysymys asumistuen keskiarvon tarkistuksesta.

Minulle on myönnetty asumistuki arvioimani keskiarvotulon (1635 €/kk) perusteella lokakuusta 2018 alkaen. Viimeisten 7 kuukauden aikana tuloni ovat kuitenkin vaihdelleet paljon ja olen laskenut, että todellinen keskiarvotuloni on tältä ajalta ollut 1900 €/kk.

Ryhdyn nyt yrittäjäksi ja minulle on myönnetty 1.5 lähtien starttiraha (n. 700 €/kk), jolloin keskiarvotuloni tippuu runsaasti. Arvioin, että yritystuloni jäävät alle 500 € kuussa.

Jos teen keskiarvotulon tarkistuksen, kuinka Kela tulee toimimaan asumistukeni kanssa? Peritäänkö minulta liikaa maksettu tuki viimeiseltä 7 kuukaudelta? Ja kuinka starttirahan tapauksessa keskiarvotulo lasketaan? Otetaanko asumistuessa huomioon myös arvioimani yritystulot? En toistaiseksi ota YEL-vakuutusta.

Kela-Kerttu

Re: Asumistuen keskiarvotulon tarkistus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 02 Touko 2019, 10:09

Hei kanttarelli!

Kertomasi perusteella palkan määrä ei ole noussut 400 €/kk. Tällöin tarkistus ei olisi tarpeellinen tämän vuoksi. Nyt kun olet aloittanut yrittäjänä, tulosi kuitenkin laskevat koska tuloksesi katsotaan starttiraha. Sitten kun otat YEL-vakuutuksen, tuloksesi katsotaan vakuutuksen työtulo.

Neuvoisin sinua toimittamaan tarkistushakemuksen niin Kela voi tarkemmin katsoa mistä alkaen tukesi tarkistetaan ja tuleeko liikamaksua ollenkaan.

Terkuin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi