Opintotuen takaisinperintä

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Opiskelija0797

Opintotuen takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Opiskelija0797 » 04 Touko 2019, 18:55

Hei,

Olen hieman ymmälläni opiskelijoiden tulorajoihin liittyvistä asioista . Sain takaisinperintäpyynnön vuodelta 2017, sillä tuloni ovat olleet n. 19360 euroa. Tästä syystä minulta peritään takaisin 1 kk opintotuki korkoineen. Olen aloittanut opintoni vasta 2017 syksyllä, jolloin tukikuukausia tuolta vuodelta on kertynyt 4.

Otin yhteyttä kelaan ja he kertoivat kyseessä olevan väärinkäsitys, sillä ennen opintojen aloitusta tienatut rahat eivät vaikuta opintotukeen. Näin he siis pyysivät minua lähettämään opiskelutodistuksen, sekä pari palkkatodistusta ennen koulun aloitusta, sillä 4 opintokuukaudella saisin tienata 18 400 euroa opintojen aikana (ymmärsin, että ennen opintojen aloitusta kuinka paljon tahansa).

Lähetin siis opintotodistukseni sekä parin kuukauden palkkalaskelmat (kesä- ja heinäkuulta), jotka todistavat että olen tienannut alle 18 400 euroa opiskelukuukausieni (syys-joulu) aikana.

Sain uuden päätöksen, jonka mukaan minulta halutaan edelleenkin periä takaisin tuo yhden kuukauden tuki korkoineen. Onko kyseessä väärinymmärrys, ja pitäisikö minun lähettää loputkin palkkalaskelmani? Laskujeni mukaan olen tienannut noina neljänä opintotukikuukausinani n. 3810 euroa. Loput n. 15500 euroa olen tienannut ennen opintojen aloitusta.

Yritin käyttää kelan sivuilla ollutta tulovalvonnan laskuria, mutta en saanut mitään järkevää aikaiseksi.

Kela | opintotuki

Re: Opintotuen takaisinperintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 06 Touko 2019, 10:47

Hei

Olethan lukenut ensimmäiseksi saamasi takaisinperinnän päätösehdotuksen ja mukana tulleet liitteet. Niissä on kerrottu, että kyse ei ole väärinkäsityksestä. Opintotuen tulovalvonta tehdään kaikilla tuensaajilla koko vuoden tulojen mukaan, koska Kelan tiedossa on vain verottajalta saatavat vuositulot.

Papereissa kerrotaan ja korostetaan, että esimerkiksi opintonsa aloittaneen kannattaa tehdä uudelleenkäsittelypyyntö, jossa hän selvittää ennen opintojen aloituskuukautta saamansa tulot. Sinun on siis toimitettava Kelalle kaikki palkka-ym-todistukset, joista käyvät ilmi alkuvuoden aikana saamasi kaikki tulot.

4 opintotukikuukauden vuosituloraja, 18 400 euroa, koskee koko kalenterivuotta. Se ei koske opiskeluaikaa. Takaisinperintää ei tule, jos opiskeluaikana saamasi tulot eivät ylitä opiskeluajalle laskettua tulorajaa. Jos opintojesi aloituskuukausi oli syyskuu ja jos sait syys-joulukuussa opintotukea 4 kuukaudelta, opiskeluaikana saatujen tulojen tuloraja on 4 kk x 660 e/kk = 2 640 e (+ 220 euron laskuvirheraja).

Jos siis olet saanut muita tuloja opiskeluaikana noin 3 810 euroa, 1 kuukauden takaisinperintä on opintotukilain mukainen lopputulos.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi