Tulojen tarkastelujakson pidentäminen

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Heinakuu6

Tulojen tarkastelujakson pidentäminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Heinakuu6 » 04 Touko 2019, 12:43

Hei,

Ennen äitiyslomani alkamista minulla on noin 2,5 kuukautta töitä. Äitiyslomani alkaa tämän vuoden heinäkuun lopussa. Olen ollut työttömänä työnhakijana vuoden 2018 helmikuusta alkaen. Tänä aikana olen ollut päätoiminen opiskelija ja kirjoittanut pelkästään loppututkielmaa. Opintotukikuukaudet ovat loppuneet jo pitkä aika sitten eli en ole saanut ollenkaan opintotukea tai työmarkkinatukea kyseiseltä ajalta. Tulen valmistumaan toukokuun aikana, mutta kerkeän sitä ennen aloittaa jo työt.

Olen kuitenkin myös työskennellyt kokoaikaisena vuonna 2018 toukokuun puolesta välistä elokuun loppuun. Olen työskennellyt myös kaksi viikkoa joulukuussa 2018. Tuloni tulevat nousemaan selvästi yli 20% jo tämän vuoden 2,5 kuukauden töistä verrattuna 2017 vuoden verotustietoihin. Voidaanko tulot siis laskea 6 kuukauden mukaan ja huomioida laskelmassa myös vuoden 2018 tulot ohittamalla työttömät ajat? Eli voidaanko minun tapauksessani tarkastelujaksoa pidentää?

Kela-Kerttu

Re: Tulojen tarkastelujakson pidentäminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 06 Touko 2019, 10:50

Hei Heinakuu6!

Tällä palstalla emme pysty antamaan päätöksiä. Voit selvittää tulosi vanhempainrahahakemuksessa, jolloin käsittelijä tutkii asian ja pyytää sinulta tarvittaessa lisätietoja.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi