Vaativa lääkinnälinen kuntoutus /psykoterapia

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

BBBoutt

Re: Vaativa lääkinnälinen kuntoutus /psykoterapia

Lukematon viesti Kirjoittaja BBBoutt » 06 Touko 2019, 15:46

Nyt en ihan ymmärtänyt. Minulle siis sanottiin että pitää kulua 3kk aikaa siitä ku näen lääkärin ekan kerran ennen kun se voi kirjottaa mulle b-lausunnon. Tässä samaa aikaa käyn siis psykoterapeutin luona ja hänen kanssa aion jatkaa kun saan b-lausunnon. Kysymys oli että voiko lääkäri kirjottaa b-lausunnon mulle jo 24.6 vaikka ei ole kulunut ihan 3kk meidän ekasta tapaamisesta (1.4). Pitääkö mun siis odottaa että hän palaa elokuussa lomalta ennen kun saan b-lausunnon ja voin aloittaa terapiassa kunnolla?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 07 Touko 2019, 10:38

Hei, BBBoutt!

Ohjeistus on, että asianmukaisen hoitosuhteen on jatkuttava vähintään 3 kk psykiatrisen diagnoosin jälkeen, ennen kuin laaditaan lausunto psykoterapian tarpeesta.

Yleensä terapia voidaan myöntää aikaisintaan sen kuukauden alusta, kun hakemus on jätetty Kelaan.

Tarvittaessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Sysma

Lukematon viesti Kirjoittaja Sysma » 07 Elo 2019, 12:11

Hei!
Voiko keravalainen käydä helsingin puolella Kognitiivisessa terapiassa?

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 08 Elo 2019, 11:18

Hei!

Ensisijaisesti terapeutti tulee valita asuinkuntasi sopimuspalveluntuottajista. Jos palvelutuottajaa ei ole saatavilla oman kunnan alueella, voidaan valita terapeutti naapurikuunnasta, maakunnasta jne. Kerava ja Helsinki kuuluvat samojen palveluntuottajien piiriin ainakin vaativan psykoterapian osalta.

Voit tutkia asiaa lisää palveluntuottajahaun avulla ja tarvittaessa olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi