Suomessa ja Saksassa kirjoilla

Miten käy sosiaaliturvani, jos lähden ulkomaille töihin, työnhakuun tai opiskelemaan? Miten saan sairaanhoitoa ulkomailla? Voidaanko perhe-etuuksia tai kansaneläkettä maksaa ulkomaille? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Valvoja: Kela | kansainväliset asiat

Saksanmies

Suomessa ja Saksassa kirjoilla

Lukematon viesti Kirjoittaja Saksanmies » 09 Touko 2019, 07:45

Terve!

Olen suomalainen mutta asunut jo monta vuotta Saksassa. Ei ole enää kotikuntaa Suomessa. Nyt minulla on myös omistusasunto Suomessa. Osittain (saksalaisen) etätyön ja vapaaajan viettämisen parissa tulee oltua paljon kummassakin maassa mutta suuremman osan ajasta kuitenkin Saksassa.

Pitääkö tai saako mennä kirjoille myös Suomeen? Maistraatti tuntee kai vain muuttoilmoituksen ja tilapäisen muuttoilmoituksen? Poistuuko sitä kautta toisessa EU-maassa kirjoilla oleminen? Olen kylllä saksalaisessa sosiaaliturvasysteemissä töypaikkani perusteella ja auto on saksalaisessa rekisterissä. Mielellään en muuttaisi näitä seikkoja mutta tahdon toimia Suomalaista asuntoa nähden lain mukaisesti ja kyllä se vähän kuuluisi kai asiaan mennä kirjoille? Verotuksen tähden pystyn perustelemaan että verot maksetaan Saksassa kun olen täällä yli puolen ajasta vuodessa.

Mutta onko mahdollista olla kummassakin maassa kirjoilla ja miten?

Terveisiä ja kiitos vastauksesta!

Kela | kansainväliset asiat

Re: Suomessa ja Saksassa kirjoilla

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 09 Touko 2019, 12:08

Hei Saksanmies!

Tässä asiassa ohjaan sinua olemaan yhteydessä suoraan Maistraattiin, joka on oikea viranomainen vastaamaan kysymykseesi. Se miten Saksan järjestelmä reagoi asumisen päivityksiin ja oleskeluun toisessa maassa kannattaa tarkastaa suoraan paikalliselta laitokselta.

Ystävällisin terveisin,

Pia | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi