Opintolainan vapaakuukaudet?

Kysy takaussaatavan perinnästä, kun Kela on maksanut opintolainan pankille. Miten voit saada helpotusta maksamiseen, jos olet pitkään työkyvytön?

Valvoja: Kela | perintä

Mushroom

Opintolainan vapaakuukaudet?

Lukematon viesti Kirjoittaja Mushroom » 15 Elo 2018, 12:51

Ulosotosta on mahdollisuus hakea vapaakuukautta pari kertaa vuodessa perustellusta syystä jos velkoja on muutoin lyhennetty säännöllisesti.

Jos opintolaina on KELAlla ja siitä on olemassa kuukausittainen maksusuunnitelma jota noudatettu pitkään niin voiko tästä ohjelmasta anoa vapaakuukausia perustellusta syystä.

Tulona on pieni työkyvyttömyyseläke josta osa menee ulosottoon ja loppuosalla on vielä lyhnnetty opintolainaa KELA:lle säännöllisesti. Välillä vain tulee elämässä yllätyksiä ja joutuu esimerkiksi maksamaan kodin korjauskuluja tms. ja silloin tuki ei tahdo riittää.

Kela | perintä

Re: Opintolainan vapaakuukaudet?

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 15 Elo 2018, 13:15

Hei Mushroom!
Asiakkaan tulee ottaa yhteyttä Perintäkeskukseen ennen eräpäivää, jos tietää, että ei pysty maksamaan sovittua maksuerää ja hän haluaa neuvotella muutoksista maksuohjelmaan.

Ystävällisin terveisin

Airi | Kela perintä
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

eikiitos

Lukematon viesti Kirjoittaja eikiitos » 24 Loka 2018, 12:19

Minulla on opintolainaa ja opiskelen edelleen. Joudun aloittamaan opintolainan takaisinmaksun, vaikka opintoni ovat kesken. En saa opintotukea vaan opiskelen työttömyyspäivärahalla. Näin ollen minun katsotaan oleva valmistunut ja lainan maksu alkaa, vaikka opinnot jatkuvat vielä ainakin vuoden 2019 heinäkuulle.

Miksi työttömyysetuudella opiskeleva opiskelija on eriarvoisessa asemassa verrattuna opiskelijaan, joka ei enää ole oikeutettu opintotukeen (tukikuukaudet käytetty)? Jälkimmäisen opintolainan takaisinmaksu alkaa vasta 1,5 vuotta maisteriksi valmistumisen jälkeen, mutta työttömyysetuudella opiskeleva joutuu maksaamaan lainaa jo kandiksi valmistumisen jälkeen.

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 26 Loka 2018, 15:41

Hei eikiitos!
Opintolainan korko ja takaisinmaksuaikataulu sovitaan pankin ja opiskelijan kesken opintolainan noston yhteydessä.
Korot pääomitetaan ajalta, jolta asiakas saa opintotukea ja yhdeltä lukukaudelta opintotuen maksamisen päätyttyä.
Opintolaina erääntyy velkakirjan ehtojen tai pankin kanssa tehdyn maksusuunnitelman mukaisesti.
Lyhennyssuunnitelman muutoksesta voi neuvotella pankin kanssa.
Opintolainan takaaja ei voi vaikuttaa siihen, millä ehdoilla pankki perii opintolainaa eikä takaajalta tarvita suostumusta opintolainan takaisinmaksusuunnitelman muutoksiin.

ystävällisesti

Airi | Kela perintä

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Huhti 2019, 20:18

Olen pitkäaikaistyötön, juuri olin leikkauksessa ja nyt sairaslomalla. Minulla on vanhaa opintolainaa Kelan perinnässä, mutta tehtyä osamaksusopimusta on noudatettu ja erät maksettu kuukausittain. Nyt on tulossa lähes sadan euron lasku sairaalassa olosta, ja tämän vuoksi anoin Kelalta tämän kuun perinnän maksusta luopumista. Ja mikä oli vastaus?! Ei kuulemma voida suostua tähän! Mitään perustelua viestissä ei ollut. Ai minun pitäisi siis selvitä SEKÄ sairaalan laskusta ETTÄ perinnän laskusta?! Kela ei näköjään tunne käsitettä inhimillisyys??? Kysyin asiaa asiointipalvelun kautta vielä uudestaan ja odotan niitä perusteluja, mutta järki ei näitä teidän möläyksiä TODELLAKAAN jaksa käsittää!!

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 12 Huhti 2019, 14:00

Hei Vieras,

pahoittelen jos Kelan vastauksesta on puuttunut perustelut miksei ehdotukseesi ole voitu suostua.

Suosittelen ottamaan yhteyttä Kelan perintäkeskuksen asiakaspalveluun 020 634 4940 ma-pe klo 9-16 asian selvittämiseksi.

Ystävällisin terveisin

Karoliina | Kela perintä

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Touko 2019, 08:38

Mikä Kelalla on ongelma, ettei opintolainan takaisinperinnästä saa yhdeltä kuukaudelta pyytämääni vapautusta, jos minulla on vaikeuksia siitä selvitä??? Edelleenkään, lukuisista kyselyistä huolimatta, en saa siihen asiallista vastausta! Hommaa on jankattu viikkokausia, kunnes Kela alkoi uhkailla minua ulosotosta lähtien, vastaamatta mikä on syy, ettei vapautusta saa, jos olen kuitenkin JOKA KUUKAUSI noudattanut osamaksusuunnitelmaa. Sitten lävähti maksukehotus postiluukusta. En ole ison leikkauksen ja pitkän sairaslomani takia yksinkertaisesti pystynyt toimeentulotuen papereita pyörittämään ja viemään Kelaan, joten huhtikuun tukea vasta odotan ja sairaalan lasku piti silti maksaa. On se nyt ********, ettei Kela tunne käsitettä inhimillisyys ja jousta silloin, jos asiakas on taloudellisesti ahtaalla!! Joudun nyt lainaamaan sukulaisilta rahat Kelan uhkailulaskun maksamiseen! HAISTAKAA PITKÄ ***** KOKO LAITOS!!!!!

Kela | perintä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | perintä » 09 Touko 2019, 13:54

Hei!

Kelalla on itsenäinen harkintavalta osamaksusuunnitelman tekemiseen asiakkaan kanssa. Kelan toimintaa ohjaavat lait ja Kelan sisäiset ohjeet. Kelan ohjeella on linjattu, että takaisinmaksua ei lykätä eikä maksuvapaita kuukausia myönnetä.

terveisin

Airi | Kela perintä