Osasairauspäiväraha

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

Vieras

Osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 13 Touko 2019, 11:23

Hei!
Olin osasairauspäivärahalla vuonna 2018 niin, että 120 vrk täyttyi. Sen jälkeen olin kokoaikaisesti työssä (heinäkuu- joulukuu 2018), mutta 7.1.2019 olen ollut jälleen sairauslomalla. Diagnoosi on nyt eri kuin viime vuonna. Onko minulla näin ollen oikeus uuteen osasairauspäivärahaan?
Entä miten loma osasairauspäivärahakauden aikana? Työnantajani maksaa joka tapauksessa kesälomarahat heinäkuussa oli sitten sairauslomalla tai oli tilanne mikä tahansa. Varsinaisesti lomaa ei tarvitse tuolloin pitää. Kuinka monta lomapäivää voi maksimissaan pitää, jotta se ei vaikuta osasairauspäivärahakauteen?

Kela | sairausetuudet

Re: Osasairauspäiväraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 13 Touko 2019, 14:50

Hei!

Voit saada osasairauspäivärahaa uudelleen osasairauspäivärahan enimmäisajan (120) täyttymisen jälkeen ilman vuoden työkykyisyysedellytystä, jos kyseessä on uusi sairaus. Uutena sairautena pidetään sairautta, joka ei ole aiheuttanut työkyvyttömyyttä aikaisempana enimmäisaikana ja jonka ei voida katsoa liittyvän aikaisempaan työkyvyttömyyteen.

Jos pidätte osa-aikatyön sopimuksen voimassa vuosiloman ajalla, etuuden maksu jatkuu normaalisti ja myös suorituspäivät kuluvat. Toinen vaihtoehto on katkaista osasairauspäivärahakausi vuosiloman ajaksi. Keskeytyksen jälkeen osasairauspäivärahan maksua voidaan jatkaa uuden sopimuksen mukaisesti. Uusi omavastuuaika on 0, 1 tai 10 päivää riippuen keskeytyksen pituudesta ja siitä, maksetaanko keskeytyksen ajalta sairauspäivärahaa.

www.kela.fi/osasairauspaivaraha

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi