Kotihoidontuki, sijaisuudet

Kenelle joustavaa hoitorahaa? Mistä alkaen kotihoidon tukea voi hakea? Kysy ja keskustele lastenhoidon tuista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Mustikka9

Kotihoidontuki, sijaisuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Mustikka9 » 13 Touko 2019, 15:07

Hei!
Olen nyt hoitovapaalla kolmatta kuukautta. Saan kotihoidontukea ja täyden hoitolisän. Mieheni sai vähän aikaa sitten myönteisen päätöksen peruspäivärahasta korotuksineen. Hän on odottanut kotoutumiskoulutukseen (kielikoulutukseen) pääsyä. Hän sai myös työtä, jonka oli tarkoitus jatkua niin kauan kuin koulutus alkaa. Nyt hän on saanut kutsun orientoivaan kotoutumiskurssiin, joka alkaa tämän kuun lopulla ja jatkuu kuukauden ajan. Jatkosta ei ole vielä tietoa. Hänellä saattaa olla mahdollisuus työskennellä edelleen koulun ohella, jaksamisensa mukaan. Muuten hän siis tulee saamaan peruspäivärahaa. Itse olen hoitovapaalla vakituisesta työpaikasta. Haluaisin kuitenkin hoitaa lastamme (1v) kotona vielä seuraavan vuoden ja palata sen jälkeen töihin, jolloin lapsemme menee päivähoitoon. Olisin kuitenkin kiinnostunut välillä tekemään joitakin lyhyitä sijaisuuksia työpaikalleni, jos se olisi mahdollista. Tällöin isovanhemmat hoitaisivat lastamme tuon ajan. Pääsääntöisesti minä itse olisin kuitenkin lapsen hoitaja.... jatkuu seuraavassa viestissä...

Mustikka9

Re: Kotihoidontuki, sijaisuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Mustikka9 » 13 Touko 2019, 15:10

Viesti jatku......Miten mahdollisten sijaisuuksien tekeminen vaikuttaisi tukiimme. Vähennettäisiinkö tulot automaattisesti esimerkiksi mieheni peruspäivärahasta? Onko jotakin rajaa, kuinka paljon minun ja/tai puolisoni olisi mahdollista ansaita ennen tukien pienenemistä. Lapsemme on vielä pieni ja tästä syystä haluaisin pitää hänet vielä kotona. Yritän miettiä olisiko tämä taloudellisesti mahdollista ja kuinka saisimme tämän parhaiten järjestymään.

Kiito etukäteen vastauksestasi!

Kela-Kerttu

Re: Kotihoidontuki, sijaisuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 14 Touko 2019, 10:52

Hei Mustikka9!

Olitkin jo paljon pohtinut asiaa etukäteen.

Kotihoidon tuki koostuu hoitorahasta, hoitolisästä (joka on tulosidonnainen) ja mahdollisesta kuntalisästä. Mikäli saisitte hoitolisää, niin tulee se tarkistaa jos tulot muuttuvat 10% päätöksessä käytettyyn tuloon nähden.

Yleinen asumistuki tulee tarkistaa, jos ruokakunnan bruttotulot nousevat vähintään 400 e/kk viimeisimmässä päätöksessä mainittuihin tuloihin. Lisätietoa asumistuen tarkistuksesta: www.kela.fi/asumistuen-tarkistaminen.

Mikäli käyt osa-aikatyössä, kotihoidon tuki vähennetään silloin puolisosi työttömyysetuudesta. Lisätietoa löytyy sivuiltamme: www.kela.fi/muut-sosiaalietuudet-ja-tyottomyysetuus.

Voit arvioida tulojen vaikutusta sivuiltamme löytyvillä laskureilla: www.kela.fi/laskurit.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi