Får jag studielånskompensation? Oklar tidsfrist

Högskolor och yrkeshögskolor i Finland och utomlands. Studiestöd, måltidsstöd, studielånskompensation och studielånsavdrag. Frågor som gäller tillräcklig studieframgång och den maximala stödtiden.

Valvoja: FPA | studiestöd

NickeNyfiken

Får jag studielånskompensation? Oklar tidsfrist

Lukematon viesti Kirjoittaja NickeNyfiken » 14 Touko 2019, 21:26

Hej,

Jag inledde mina högskolestudier på hösten 2016 varefter jag studerade 1 helt läsår. Sedan tjänstgjorde jag i militären 1 år varefter jag återvände till studierna genast på hösten 2018. Min kandidatexamen kommer att vara avlagd September 2020. Min kandidatexamen avlade jag alltså på 3.5 år när man beräknar avläggningstidpunkten som 31.12.2020 och räknar bort året i militären.

Jag har studierätt till både kandidat- och magisterexamen, men jag kommer endast att utföra kandidatexamen på min nuvarande högskola och sedan söka in till en annan högskola för att göra min magisterexamen. Under våren 2021 kommer jag alltså inte att vara närvaroanmäld eller över huvudtaget studera vid någon högskola.

Magister studierna kommer jag då att inleda under hösten 2021 och blir förmodligen färdig under våren 2023. Det vill säga att jag avlägger min magisterexamen på två år.

Frågan lyder alltså:
Blir jag beviljad studielånskompensation när jag blir färdig magister på våren 2023?

Mvh,
Nicke

FPA | studiestöd

Re: Får jag studielånskompensation? Oklar tidsfrist

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 15 Touko 2019, 11:00

Hej NickeNyfiken!

Tack för en bra fråga.

Du kan få studielånskompensation när du inlett dina första högskolestudier hösten 2014 eller senare, avlägger examen inom tidsfristen och har mer än 2500 euro i studielån.

Hur lång tidsfristen är beror på examens omfattning. Du hittar tabeller gällande tidsfristerna beroende på examens omfattning här: www.fpa.fi/web/sv/studielanskompensation.

Tidsfristen kan förlängas om det finns godtagbara skäl för att studierna dragit ut på tiden. Militärtjänstgöringen är en sådan orsak. Du kan alltså räkna med att din tidsfrist kan förlängas med högst ett år p.g.a militärtjänsten. Studietiden räknas från det att du påbörjade dina första högskolestudier tills du avlagt examen.

Vänliga hälsningar

Elisabeth |FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

NickeNyfiken

Lukematon viesti Kirjoittaja NickeNyfiken » 15 Touko 2019, 11:43

Hej Elisabeth och tack för svaret.

Jag avlägger som bäst en lägre högskoleexamen och magistern utgör högre högskoleexamen. Omfattningen är då totalt 300 sp vilket som betyder 6 års tidsfrist (+ 1 år p.g.a. militären).

Räknar jag rätt här? Stämmer detta?

Mina studier började: 1.9.2016
Tidsfrist: 6 år + 1 år = 7 år
Måste bli färdig: 1.9.2023

Kandidatexamen avlagd cirka: 9/2020
Magisterexamen avlagd cirka: 6/2023

= Jag blir beviljad studielånskompensation

Mvh,
Nicke

FPA | studiestöd

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 16 Touko 2019, 14:57

Hej igen NickeNyfiken!

Tidsfristen för en lägre och högre högskoleexamen på 300 studiepoäng är 6 år. Tidsfristen kan förlängas om det finns ett godtagbart skäl att studierna dragit ut på tiden, t.ex. militärtjänst. Om orsaken till den längre studietiden godkänns, kan studielånskompensation beviljas förutsatt att övriga villkor för studielånskompensation uppfylls.

I ditt fall, om tidsfristen förlängs med ett år p.g.a. militärtjänstgöringen, måste du få din examen senast 31.7.2023 (inte 1.9.2023). Se www.fpa.fi/studielanskompensation under rubriken Avlägg examen inom tidsfristen.

Eftersom FPA inte vet när du har gjort din militärtjänst kommer du antagligen efter att du avlagt din magisterexamen att få ett beslutsförslag som säger att du inte skulle ha rätt till studielånskompensation, eftersom du inte avlagt din examen inom tidsfristen. Lämna då in en skriftlig begäran om att ärendet ska handläggas på nytt och redogör för när du varit i militären.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!