Äitiysraha, kun sivutoiminen yrittäjä ja palkkatuloja

Miten äitiysraha määräytyy? Koska äitiysvapaa alkaa? Kysy ja keskustele äidin vapaista.

Valvoja: Kela-Kerttu

Kappas

Äitiysraha, kun sivutoiminen yrittäjä ja palkkatuloja

Lukematon viesti Kirjoittaja Kappas » 16 Touko 2019, 23:29

Hei!

Minulla alkaa äitiysloma 22.8.2019. Viimeisen puolen vuoden palkkatuloni saattavat olla yli 20% enemmän suhteessa vuoden 2017 verotettaviin tuloihin. On vaikea sanoa tuota varmuudella, koska se riippuu siitä, miten paljon lomarahoja lasketaan nyt saamani kk-bruttotulon päälle yms. Olen alkanut tässä kuussa toimia myös sivutoimisena yrittäjänä. Saanko toiminimeni kautta saamiani tuloja hyödyksi äitiysrahan laskennassa, vaikka ne eivät vuodessa ylitä YEL-maksun minimiä? Siis vaikkei minun tarvitse maksaa YEL-vakuutusta, vaikuttavatko nuo todelliset yrittäjyystulot kuitenkin sekä siihen, että äitiysraha laskettaisiin viim. puolen vuoden tulojen mukaan että siihen, minkä verran äitiysrahaa noiden viim. puolen vuoden tulojen mukaan voin saada?

Mikäli yrittäjyydestänikin myös hyötyä saan, pitääkö minun ilmoittaa YEL-työtulo jonnekin, edelleenkin siis vaikka sen vuosikertymä jää alle minimin? Vai lasketaanko / tarkistetaanko todelliset toteutuneet yrittäjyystulot tässä tapauksessa jollain muulla keinolla? Mikäli työtulo tulee ilmoittaa, kai siitä voidaan huomioida kuukausittainen työtulo siten, että ilmoittamani vuosittaisen työtulon kertymiseen olen käyttänyt / käytän vain kuukausia touko-elokuu, eli vuoden alussa en vielä tuloja yrittäjänä saanut ja äitiyslomallakaan en niitä varmaankaan saa.

Kiitos paljon vastauksestanne.

Kela-Kerttu

Re: Äitiysraha, kun sivutoiminen yrittäjä ja palkkatuloja

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 17 Touko 2019, 11:13

Hei Kappas!

Kannattaa esittää nämä etuutta edeltävät työtulot niin käsittelyvaiheessa sitten tehdään tarvittavat laskelmat siitä onko tulo noussut riittävästi verotietoon nähden.

Vakuutetun yrittäjän ei tarvitse esittää Kelalle selvitystä YEL- tai MYEL -työtulosta, sillä Kela saa tiedon yrittäjien YEL- tai MYEL -työtulosta suoraan eläkelaitoksista.

www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-yrittajalle

Terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kappas

Lukematon viesti Kirjoittaja Kappas » 20 Touko 2019, 10:54

Hei ja kiitos paljon vastauksestanne!

Tässä tapauksessa en siis ole YEL-vakuutettu, koska tulot yritystoiminnasta ovat niin pieniä ja jäävät alle YEL-minimin. Siten en siis YEL:iä varten ole työtuloja minnekään ilmoittanut eivätkä ne sieltä siis automaattisesti toki tule. Voinko siis tässä tapauksessa ilmoittaa äitiyspäivärahan laskentaa (ja sitä tarkastelua, onko palkka- ja yritystoimintatuloni yhteensä viim. puolen vuoden ajalta 20% suuremmat kuin verotettavat tuloni 2017) varten muilla tavoin (esim. ilmoittaa suoraan teille, miten paljon olen voittoa saanut) toiminimeni kautta viim. puolen vuoden aikana saamani tulot?

Kiitos vielä selvennyksestä.

Ystävällisesti,
Kappas

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 20 Touko 2019, 15:12

Hei Kappas!

Kiitos viestistäsi.

Kun yrittäjä ei ole vakuuttamisvelvollinen tai yritystoiminta on vasta aloitettu, voi silloin selvittää hakemukseen elinkeinotoiminnan ansiotulot tai omasta yrityksestä saadut palkkatulot.

Sinun kannattaa siis mainita tilanteestasi hakemuksessa, jolloin kertomiesi tietojen mukaan käsittelijä voi pyytää sinulta tarkennuksia.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Kappas

Lukematon viesti Kirjoittaja Kappas » 22 Touko 2019, 13:29

Kiitos oikein paljon selvennyksistä! :)

Mukavaa kesää sinulle ja teille!

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 23 Touko 2019, 09:46

Hei Kappas!