Työssäoloehto

Kuinka haen työttömyysturvaa? Paljonko voin saada työttömyysturvaa? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele työttömyysturvan hakemisesta.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

LauraSSS

Työssäoloehto

Lukematon viesti Kirjoittaja LauraSSS » 17 Touko 2019, 11:35

Hei!

Lähetin viestiä asiointipalvelun kautta kolme päivää sitten, mutta en ole saanut vastausta, niin yritetään sitten täällä...

Minulla loppui ansiosidonnainen päiväraha 23.4. ja minun pitäisi hakea nyt jotakin muuta työttömyysetuutta. Olin jo täyttämässä hakemusta, mutta en ole varma, täyttyykö työllisyysehto. Opiskelin työvoimatoimiston luvalla saaden ansiosidonnaista päivärahaa ajalla 29.8.2016-21.6.2017. Äitiys- ja vanhempainvapaalla olin 14.9.2017-13.8.2018. Kasvattavtko nämä molemmat tuota 28 kuukauden tarkastelujaksoa? Olen tällä hetkellä osa-aikatyössä 1.6.2019 asti.

Ystävällisin terveisin,
Laura

leijona68

ansiosidonnainen loppuu, mitä jatkossa?

Lukematon viesti Kirjoittaja leijona68 » 17 Touko 2019, 13:44

Hei !
Minulta loppui ansiosidonnainen päiväraha 23.4. 2019 koska päivät tulivat täyteen. Työssäoloehtoa ei ole kertynyt riittävästi. Miten etenen ? Onko työmarkkinatuki seuraavana? Olen myös ollut osa-aikatyössä, joka nyt on kuitenkin tauolla.

Kela | työttömyysturva

Re: Työssäoloehto

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 17 Touko 2019, 15:39

Hei LauraSSS!
Pahoittelut ettei asiointipalvelun viestiisi ole ehditty vielä reagoida.

Mikäli oikeus ansiosidonnaiseen on päättynyt ja työssäoloehto ei ole täyttynyt uudelleen voit hakea Kelasta työttömyysturvaa.

Työssäoloehdossa työntekijän 28 kuukauden tarkastelujaksoa pidentävät muun muassa sairaus, päätoimiset opinnot ja enintään 3-vuotiaan lapsen hoitaminen. Työssäoloehdon tarkastelujaksoa voidaan pidentää enintään 7 vuodella. Pisimmillään tarkastelujakso on siis 9 vuotta ja 4 kuukautta.
Opiskelu pidentää tarkastelujaksoa vain silloin, kun se on päätoimista. Opiskelu on aina päätoimista silloin, kun työ- ja elinkeinotoimisto on antanut opiskelun johdosta esteellisen työvoimapoliittisen lausunnon. Ansiosidonnaisella päivärahalla opiskelu ei siis pidennä työssäoloehdon tarkastelujaksoa, koska sinulla on ollut te-palveluista myönteinen lausunto.

Äitiys- ja vanhempainvapaa pidentää tarkastelujaksoa.

Hei leijona68!
Kun oikeus ansiosidonnaiseen on päättynyt ja työssäoloehto ei ole täyttynyt uudelleen voit hakea Kelasta työttömyysturvaa. Työmarkkinatukea myönnetään silloin kun työssäoloehto ei ole täyttynyt. Työttömyysturva hakemuksen voit täyttää Kelan sähköisen asiointipalvelun kautta.

Ystävällisin terveisin
Elina | Työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi