Arbetslöshet för företagare som bisyssla

Hur ansöker man om arbetslöshetsförmåner? Hur stort belopp kan man få? Vilka bilagor behövs till ansökan? När ska man lämna in sin ansökan? Ställ frågor om arbetslöshetsförmånerna eller diskutera ämnet.

Valvoja: FPA | arbetslöshetsförmåner

Ingenjor

Arbetslöshet för företagare som bisyssla

Lukematon viesti Kirjoittaja Ingenjor » 11 Kesä 2019, 11:03

Hej!

Har blivit utexaminerad från yrkeshögskolestudierna och nu blivit arbetslös. Jag startade under studietiden (2016) ett litet företag som jag haft som bisyssla vid sidan om heltidsstudierna, och kommer att fortsätta med som bisyssla, men jag söker ändå ett heltidsjobb som lönetagare.

Ska jag söka arbetsmarknadsstöd eller grunddagpenning? Jag hittade information om företagare, men förstod inte hur det fungerar ifall man har ett företag endast som bisyssla. Jag har anmält mig till te-byrån som arbetslös arbetssökande, och fyllt i förfrågning om företagande som bisyssla.

FPA | arbetslöshetsförmåner

Re: Arbetslöshet för företagare som bisyssla

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner » 12 Kesä 2019, 10:16

Hej Ingenjor!

Tack för din fråga.

Du har gjort alldeles rätt om du anmält dig till TE-byrån som arbetslös arbetssökande. TE-byrån utreder om ditt företagande kan anses som bisyssla och skickar ett utlåtande till FPA angående din rätt till arbetslöshetsförmån.

Fyll i ansökan om arbetslöshetsförmån via e-tjänsten Ansökningar och ändringsmeddelanden >> Arbetslöshetsförmåner >> Gå till ansökan. På basen av ansökan utreder FPA om du uppfyller arbetsvillkoret för grunddagpenning eller om du beviljas arbetsmarknadsstöd.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

HannaStenros

Lukematon viesti Kirjoittaja HannaStenros » 20 Joulu 2019, 12:52

Hej fpa, Jag har något liknande situation. För över en vecka sedan ansökte jag om arbetsmarknadsstöd samt arbetslöshetsstöd, jag skickade in jordbruksdeklaration och senaste näringsdeklaration samt skattedeklaration som bilagor. Jag har fått meddelande att inget hinder finns för utbetalande av dessa båda stöd, dessutom har jag studier på gång efter att säsongsarbete tog slut. Nu har det snart gått två månader utan arbetslöshetsstöd, arbetsmarknadsstöd, och nu har jag inte ens råd med julklappar och snart får jag ställa bilen på ståförsäkring för fpa betalar inte något på kontot och ger ingen förklaring heller. Jag har ringt och köat ett antal gånger också utan att få svar förstås. Telefonräkningen har jag fått men nu efter snart två månader så finns det inget på kontot att täcka den heller. Borde jag söka något slags lån från socialen med skyhög ränta tills det kommer någon fpa minimistöd? Jag har inte råd med julmat eller mat och klappar i övrigt heller. Önskar svar på hur ni önskar att jag ska gå till väga nu omgående. Helst före jul.

FPA | arbetslöshetsförmåner

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | arbetslöshetsförmåner » 20 Joulu 2019, 15:16

Hej HannaStenroos!

Tack för din fråga.

Den målsatta handläggningstiden för en ny ansökan om arbetslöshetsförmåner är 19 dagar. Ifall alla behövliga uppgifter finns tillgängliga kan beslut i vissa fall göras snabbare.

Du hittar mera information om handläggningstiderna 2019 här: www.fpa.fi/handlaggningstider.

Du berättar att du lämnat in din ansökan om arbetslöshetsförmånen för över en vecka sedan. Det är bra att du lämnat in ansökan, men om du varit arbetslös i nästan två månader skulle du ha kunnat lämnat in ansökan mycket tidigare.

Jag råder dig i alla fall att kontakta FPA:s telefonbetjäning, så vi kan kontrollera din ansökan och se om det finns möjlighet att påskynda behandlingen.

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA arbetslöshetsförmåner
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!