perhekäsitys

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

asukki456789

perhekäsitys

Lukematon viesti Kirjoittaja asukki456789 » 19 Kesä 2019, 18:54

kuinka on mahdollista että perhekäsite muuttuu kesken kaiken vaikka mikää ei muutu, vuoden on kela tehnyt päätökset niin että tässä torpassa asuu kaksi toimeentulotukiperhettä (äiti+täysi-ikäinen), yks kaks sitten onkin niin että täysi-ikäinen lapseni onkin alaikäinen, olen lapseni mummo, aviopuoliso, avopuoliso, rekisteröidyssä parisuhteessa tai kämppäkaveri tai joku yhteisasukki? edelleenkin taidamme lain mukaan olla vaan ne kaksi eri toimeentulotukiperhettä, joille kummallekin tehdään oma laskelma tarvittaessa. jälleen kerran kelan omat ohjeet linjaavat tämän asian, ja käsittelijät tulkitsevat lauseen sieltä ja toisen täältä ja tekevät kummallisia ratkaisuja...

Vieras

Re: perhekäsitys

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Kesä 2019, 19:32

Äidille kuuluu täysi perusosa ja täysi-ikäiselle lapselle vanhemman luona asuvan perusosa. Jos jossain päätöksessä on muu perusosa huomioitu niin kannattaa jättää oikaisuvaatimus asiasta.

vieras98989999

Lukematon viesti Kirjoittaja vieras98989999 » 19 Kesä 2019, 19:41

kela päätti suuressa viisaudessaan vielä jakaa vuokrat ja asumistuet minun ja lapseni kesken, vaikka vuokra-yms.sopimukset ovat minun nimissä

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Kesä 2019, 21:40

Toimeentulotuen katsotaan jakautuvan sen saajien kesken kullekin yhtä suurena osuutena, jolleivät olosuhteet muuta osoita. Näin sanoo laki toimeentulotuesta. Tämän takia sekä asumiskustannukset, että yleinen asumistuki jaetaan teidän kesken.

Oletko toimittanut tositteita, että maksat asumiskustannukset täysin itsenäisesti ts. täysi-ikäinen lapsesi ei osallistu kustannuksiin millään tavalla?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 19 Kesä 2019, 22:38

vieras98989999 kirjoitti:
19 Kesä 2019, 19:41
kela päätti suuressa viisaudessaan vielä jakaa vuokrat ja asumistuet minun ja lapseni kesken, vaikka vuokra-yms.sopimukset ovat minun nimissä
Toimeentulotuen voimassa olevan etuusohjeen kohdassa 1.8.9.3.9. linjataan asiasta:
"Jos perustoimeentulotuen hakija on yli 18-vuotias, joka asuu vanhempiensa luona, tehdään täysi-ikäiselle lapselle oma laskelma. Jos vanhempiensa luona asuva hakija esittää asumiskustannuksia, vaaditaan häneltä kuukausittain selvitys (vuokrasopimus ja tosite vuokran maksamisesta) siitä, että hän tosiasiallisesti vastaa osaltaan vuokranmaksusta. Jos yli 18-vuotias hakija ei osallistu asumismenojen maksamiseen, katsotaan asumismenot kokonaan vanhempien menoksi ja yleinen asumistuki vastaavasti vanhempien tuloksi."

asukki456789

Lukematon viesti Kirjoittaja asukki456789 » 20 Kesä 2019, 05:35

Vieras kirjoitti:
19 Kesä 2019, 21:40
Toimeentulotuen katsotaan jakautuvan sen saajien kesken kullekin yhtä suurena osuutena, jolleivät olosuhteet muuta osoita. Näin sanoo laki toimeentulotuesta. Tämän takia sekä asumiskustannukset, että yleinen asumistuki jaetaan teidän kesken.

Oletko toimittanut tositteita, että maksat asumiskustannukset täysin itsenäisesti ts. täysi-ikäinen lapsesi ei osallistu kustannuksiin millään tavalla?
olipa sujuvasti lainattu lakitekstistä vain osa pykälää, on sitten jätetty perhemääritelmä kokonaan pois, noin tulkittunahan asia vallan muuttuu... onkohan nimin. vieras kelalla töissä?

lainaus laista: Pykälä 3 PERHE
Tässä laissa tarkoitetaan perheellä yhteistaloudessa asuvia vanhempia, vanhemman alaikäistä lasta, aviopuolisoita sekä kahta henkilöä, jotka elävät avioliitonomaisissa olosuhteissa. (13.1.2017/13)

Toimeentulotukea myönnettäessä kaikkia perheenjäseniä pidetään toimeentulotuen saajina tuen maksamispäivästä lukien. Toimeentulotuen katsotaan jakautuvan sen saajien kesken kullekin yhtä suurena osuutena, jolleivät olosuhteet muuta osoita.

kyllä juurikin näin jos kyseessä on YKSI perhe, minä ja täysi-iäikäinen lapsi muodostetaan kuitenkin KAKSI eri toimeentulotukiperhettä

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 20 Kesä 2019, 07:30

Itse asun kolmen täysi-ikäisen lapseni kanssa ja kela huomioi minulle menona vain 1/4 osaa vuokrasta ja sähköstä. Päätöksessä luki että täysi-ikäiset töissä käyvät lapset vastaavat omista asumismenoistaan, joten en saanut lainkaan toimeentulotukea sillä eläkkeeni katsottiin kokonaan tuloksi vaikka siitä menee paljon ruokaan yms. pakollisiin menoihin. Jos koko vuokra olisi otettu huomioon niin olisin saanut ainakin 200e tpimeentulotukea ja lääkkeet kelasta.

Voinko saada jatkossa koko asunnon vuokraan toimeentulptuen jos lapseni lopettavat vuokranmaksamisen sillä asunnon vuokrasopimus on pelkästään minun nimissäni enkä ole tehnyt lapsilleni mitään alivuokrasopimuksia?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 20 Kesä 2019, 14:17

asukki456789 kirjoitti:
19 Kesä 2019, 18:54
kuinka on mahdollista että perhekäsite muuttuu kesken kaiken vaikka mikää ei muutu, vuoden on kela tehnyt päätökset niin että tässä torpassa asuu kaksi toimeentulotukiperhettä (äiti+täysi-ikäinen), yks kaks sitten onkin niin että täysi-ikäinen lapseni onkin alaikäinen, olen lapseni mummo, aviopuoliso, avopuoliso, rekisteröidyssä parisuhteessa tai kämppäkaveri tai joku yhteisasukki? edelleenkin taidamme lain mukaan olla vaan ne kaksi eri toimeentulotukiperhettä, joille kummallekin tehdään oma laskelma tarvittaessa. jälleen kerran kelan omat ohjeet linjaavat tämän asian, ja käsittelijät tulkitsevat lauseen sieltä ja toisen täältä ja tekevät kummallisia ratkaisuja...
'

Hei asukki456789!

Mikäli päätöksessäsi on virhe, niin voit pyytää tarkistusta lähettämällä viestin asiasta asiointipalvelusi kautta. Yksittäisiin päätöksiin emme pysty ottamaan kantaa tällä palstalla.

Perustoimeentulotuessa vanhempi hakee toimeentulotukea omalla hakemuksella ja täysi-ikäinen vanhemman luona asuva henkilö omalla hakemuksella. Molemmille tehdään myös omat päätökset. Täysi-ikäinen lapsi on yhteistaloudessa oleva, muttei kuitenkaan samaa toimeentulotukiperhettä. Tämä tilanne vaikuttaa perusosan suuruuteen. Perusosan määrät löytyy sivuiltamme: www.kela.fi/toimeentulotuki-perusosan-maara.

Yleisessä asumistuessa huomioidaan ruokakunnaksi koko perhe riippumatta siitä onko lapsi täysi-ikäinen vai ei.

Vieras kirjoitti:
20 Kesä 2019, 07:30
Itse asun kolmen täysi-ikäisen lapseni kanssa ja kela huomioi minulle menona vain 1/4 osaa vuokrasta ja sähköstä. Päätöksessä luki että täysi-ikäiset töissä käyvät lapset vastaavat omista asumismenoistaan, joten en saanut lainkaan toimeentulotukea sillä eläkkeeni katsottiin kokonaan tuloksi vaikka siitä menee paljon ruokaan yms. pakollisiin menoihin. Jos koko vuokra olisi otettu huomioon niin olisin saanut ainakin 200e tpimeentulotukea ja lääkkeet kelasta.

Voinko saada jatkossa koko asunnon vuokraan toimeentulptuen jos lapseni lopettavat vuokranmaksamisen sillä asunnon vuokrasopimus on pelkästään minun nimissäni enkä ole tehnyt lapsilleni mitään alivuokrasopimuksia?
Lähtökohtaisesti asia menee juuri niin kuin päätökseesi on perusteltu eli täysi-ikäisten työssä käyvien lasten tulisi vastata omista asumismenoistaan.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Tinuli

Lukematon viesti Kirjoittaja Tinuli » 01 Heinä 2019, 14:18

Hei, laitan tähän viestiketjuun kysymykseni:

Tiedustelen, kun nykyisin voi verkkokaupasta Lumolta vuokrata asunnon ja vuokrasopimus tulee sen nimiin, joka maksaa ensimmäisen kuukauden vuokran asunnon vuokratakseen heti tai ilmoitettuna asunnon vapautumis aikana. Ja heidän verkkokauppa sivulla kysytään muista asuntoon tulevista henkilöistä vain määrä, kuinka monta muuta huoneistoon muuttaa, ei siis nimiä. Niin miten asumistuen kanssa käy tällöin? Kun vuokrasopimus on esim. nimissäni ja äitini muuttaa myös sinne, mutta hänen nimeään ei näy vuokrasopimuksessa, mutta kirjat ja osoitteet muutetaan kumpikin tietysti uuteen kotiin niin tarvitseeko äitini nimi edes näkyä vuokrasopimuksessa kun kumminkin väestötietorekisteristä näkyy, että me molemmat asumme uudessa osoitteessa eli huomioidaanko meidän molempien tulot asumistukea tarkistettaessa tällöin vai pelkästään minun tulot?

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 01 Heinä 2019, 14:34

Samassa asunnossa asuvat lähisukulaiset ( vanhemmat ja lapset ) kuuluvat samaan ruokakuntaan riippumatta vuokra- tai hoitosopimuksista.