perhekäsitys

Kuinka haen toimeentulotukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Miten tulot vaikuttavat? Milloin jätän hakemuksen? Kysy ja keskustele toimeentulotuen hakemisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

nopobi

Re: perhekäsitys

Lukematon viesti Kirjoittaja nopobi » 01 Heinä 2019, 21:12

jep asumistuessahan se on näin, toimeentulotuen näkökulmasta muodostatte kaksi eri toimeentulotukiperhettä,

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 03 Heinä 2019, 10:28

Tinuli kirjoitti:
01 Heinä 2019, 14:18
Hei, laitan tähän viestiketjuun kysymykseni:

Tiedustelen, kun nykyisin voi verkkokaupasta Lumolta vuokrata asunnon ja vuokrasopimus tulee sen nimiin, joka maksaa ensimmäisen kuukauden vuokran asunnon vuokratakseen heti tai ilmoitettuna asunnon vapautumis aikana. Ja heidän verkkokauppa sivulla kysytään muista asuntoon tulevista henkilöistä vain määrä, kuinka monta muuta huoneistoon muuttaa, ei siis nimiä. Niin miten asumistuen kanssa käy tällöin? Kun vuokrasopimus on esim. nimissäni ja äitini muuttaa myös sinne, mutta hänen nimeään ei näy vuokrasopimuksessa, mutta kirjat ja osoitteet muutetaan kumpikin tietysti uuteen kotiin niin tarvitseeko äitini nimi edes näkyä vuokrasopimuksessa kun kumminkin väestötietorekisteristä näkyy, että me molemmat asumme uudessa osoitteessa eli huomioidaanko meidän molempien tulot asumistukea tarkistettaessa tällöin vai pelkästään minun tulot?
Hei Tinuli!

Kuvailemassasi tilanteessa teidät katsottaisiin kuuluvan samaan ruokakuntaan jolloin molempien tulot huomioidaan.

Samaan ruokakuntaan kuuluvat esimerkiksi:
- samassa asunnossa asuvat lähisukulaiset (Lähisukulaisia ovat isovanhemmat, vanhemmat ja lapset. He kuuluvat samaan ruokakuntaan riippumatta vuokra- tai hoitosopimuksista).

www.kela.fi/ruokakunta

Ystävällisin terveisin
Satu | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

TTTietaja

Lukematon viesti Kirjoittaja TTTietaja » 10 Heinä 2019, 10:12

Vieras kirjoitti:
20 Kesä 2019, 07:30
Itse asun kolmen täysi-ikäisen lapseni kanssa ja kela huomioi minulle menona vain 1/4 osaa vuokrasta ja sähköstä. Päätöksessä luki että täysi-ikäiset töissä käyvät lapset vastaavat omista asumismenoistaan, joten en saanut lainkaan toimeentulotukea sillä eläkkeeni katsottiin kokonaan tuloksi vaikka siitä menee paljon ruokaan yms. pakollisiin menoihin. Jos koko vuokra olisi otettu huomioon niin olisin saanut ainakin 200e tpimeentulotukea ja lääkkeet kelasta.

Voinko saada jatkossa koko asunnon vuokraan toimeentulptuen jos lapseni lopettavat vuokranmaksamisen sillä asunnon vuokrasopimus on pelkästään minun nimissäni enkä ole tehnyt lapsilleni mitään alivuokrasopimuksia?

"vaikka siitä menee paljon ruokaan yms. pakollisiin menoihin."

Suosittelen perehtymään sanaan perusosa. Se on huomioitu menonasi perustoimeentulotuessa. Peruosaan sisältyy esittämäsi ravintomenot. Minimieläkekin on sen verran suuri, että mikäli et hoida koko vuokraa yksin, niin rahojen pitäisi hyvin riittää PERUStoimeentulotuen mukaiseen PERUSelämiseen.
Itse asiassa eläkeläisille harvoin tulee myöntöä perustoimeentulotukeen, vaikka maksaisivat koko (kohtuullisen) vuokran yksinään, poikkeuksena ehkä pääkaupunkiseutu, jossa vuokranormit ovat hieman suurempia. Poikkeuksena lisäksi esim. terveydenhuollon suuret laskut, vaikkapa hoitopäivälasku.