Vanhempien tulotietojen toimitus opintotukihakemuksen liitteeksi

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Vieras

Vanhempien tulotietojen toimitus opintotukihakemuksen liitteeksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Heinä 2019, 11:55

Hei!

Tyttäreni aloittaa ammattiopinnot elokuussa ja vanhempien tuloista tarvitsisi toimittaa selvitys Kelaan.

Olenko ymmärtänyt oikein, että vaihtelevien tulojen takia toimitan alkuvuoden tulotiedot ja loppuvuoden osalta arvion tuloista ja alkuvuoden palkkatositteista riittää viimeisin, kun niissä kuitenkin näkyy vuoden alusta maksetut palkatkin?

Entä enkö tosiaan voi toimittaa pyydettyjä liitteitä itse sähköisesti, kun tyttärelläni ei vielä ole pankkitunnuksia tms., vaikka liitteet ovatkin kaikki minulta ja mieheltäni tulevia? Postinkulkuun en todellakaan luota eli joudun viemään liitteet lähimpään Kelaan n. 60 kilometrin päähän.

Vieras

Re: Vanhempien tulotietojen toimitus opintotukihakemuksen liitteeksi

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 09 Heinä 2019, 12:25

....jatkokysymys edelliseen vielä: Pitääkö tulotiedot toimittaa hakemuksen liitteeksi vain minun osaltani, koska vain minun tuloni vaihtelevat aiempiin verotustietoihin nähden eli miehen tulot ovat lähes samat joka vuosi? Vai pitääkö miehenkin tuloista kaivaa selvitykset esille, kun vanhempien tulot vaihtelevat (=äidin tulot vaihtelevat, isän ei)

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 10 Heinä 2019, 13:20

Hei!

Liitteeksi tulee toimittaa selvitys molempien vanhempien tuloista. Selvityksessä on hyvä kertoa mistä lähtien ja miten tulot ovat muuttuneet sekä mahdolliset tiedossa olevat muutokset tulevan 12 kuukauden ajalta.

Palkkatuloista ei tarvitse toimittaa palkkalaskelmia, tiedot saadaan tulorekisteristä. Tarvittaessa Kela pyytää niistä lisätietoja. Mikäli saatte jotain muita tuloja kuin Kelan maksamia etuuksia tai palkkatuloa, toimittakaan näistä tuloista todistukset.

Et voi toimittaa liitteitä oman asiointipalvelun tai puolison asiointipalvelun kautta, koska liitteet eivät yhdisty ja tyttäresi hakemukseen ja käsittely todennäköisesti viivästyy.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Heinä 2019, 08:57

Mikä se käytäntö Kelassa nyt oikein on tietojen etsinnän suhteen? Ihan ensimmäiseksi konttorissa, johon jätin hakemuksen sanottiin myös noin, että palkkatiedot Kela saa tulorekisteristä. Kyselin puhelinpalvelusta myöhemmin jotain muuta hakemukseen liittyen ja siellä as.neuvoja sanoi hyvin varman oloisesti, että he eivät voi hakea palkkatietoja tulorekisteristä (varmistin vielä, että eikö edes ko. henkilön luvalla, niin ei!) koska kyseessä on toisen henkilön hakemus (eli siis tyttären). Se puhelu sattui menemään poikki kesken kaiken ja kun vähän myöhemmin päivällä taas n. 20 minuutin uudelleenjonottamisen jälkeen sain uuden as.neuvojan linjalle, hän ei vaikuttanut tarkkaan ottaen tietävän, mutta kun kerroin edellisestä vastauksesta, hänkin uskoi, ettei Kela saa hakea tulotietoja.
Näin ollen olen nyt ottanut kopiot kaikista eri keikkahommieni palkkalaskelmista ja myös mieheni Kelatukipäätöksistä, kun eikö tämän puhelinpalvelun periaatteen mukaan Kela ole myös estynyt hakemaan isää koskevia Kela-tietoja, kun nekin ovat jonkun muun kuin tyttären tietoja? Olen nyt joka tapauksessa toimittamassa 11 eri kopiota ja selvityksen vaihtelevista tuloistamme, kun en ole varma mihin Kelan neuvoon tulisi uskoa.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 11 Heinä 2019, 08:59

Ja vielä: pitääkö minun siis toimittaa selvitys/arvio seuraavan 12 kuukauden ajalta vai riittääkö vuoden loppuun niinkuin olin aiempien as.neuvojien ohjeista ymmärtänyt?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 11 Heinä 2019, 14:18

Hei!

Ikävä että olet saanut monenlaista tietoa.

Kun opintotuen hakija ilmoittaa vanhempiensa tulojen pienentyneen, hänen on selvitettävä molempien vanhempiensa nykyiset tulot. Kela saa tarvittavat palkkatiedot tulorekisteristä 1.1.2019 alkaen. Hakemukseen ei siis tarvitse toimittaa palkkatositteita vuoden 2019 aikana tai sen jälkeen saaduista palkoista. Opiskelijan tulee kuitenkin toimittaa Kelalle todistukset kummankin vanhempansa pääomatuloista, elinkeinotoiminnan tuloista, veronalaisista etuuksista ja muista tuloista, joista ei ole tietoa tulorekisterissä. Kelan maksamista etuuksista ei tarvita tositteita. Nämä tiedot siis tarvitaan käsittelyä varten.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi