Omilleen muuttaminen 17 vuotiaana

Miten opiskelijan asumista tuetaan? Opintotuen asumislisä vai yleinen asumistuki? Kysy eri asumismuotojen ja –tapojen vaikutuksesta: yhdessä tai erikseen, vuokralla tai omistusasunnossa, opiskeluaikana tai kesällä.

Valvoja: Kela | opintotuki

Smms

Re: Omilleen muuttaminen 17 vuotiaana

Lukematon viesti Kirjoittaja Smms » 05 Elo 2018, 22:50

Voiko 17 vuotias joka käy vielä peruskoulua saada mitään tukia jos muuttaa omilleen?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 06 Elo 2018, 14:59

Hei, opintotukea voidaan myöntää vasta peruskoulun jälkeisiin opintoihin, ellet suorita peruskouluopintoja kansanopistossa. Alaikäiset eivät yleensä saa asumistukea, vaan heidän elatuksesta vastaavat vanhemmat.

Ystävällisin terveisin
Eeva-Maria│Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

tietamatn

Lukematon viesti Kirjoittaja tietamatn » 13 Elo 2018, 19:07

Moi ! Olen tällä hetkellä vielä 16-vuotias, täytän pian 17 ja olen alkanut pikkuhiljaa miettimään muuttamista opiskelupaikkakunnalleni suuren välimatkan takia. Käyn siis lukion toista vuotta. Onko minun mahdollista hakea jotain tukea vuokran maksuun koska pelkään ettei vanhemmillani siihen riittäisi raha . Minulla ei itsellä tällä hetkellä ole mitään omia tuloja

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 14 Elo 2018, 11:36

Hei tietamatn!

Lähtökohtaisesti yleistä asumistukea voidaan myöntää vain täysi-ikäiselle.

Alaikäinen voi hakea yleistä asumistukea, jos hänellä on omia tuloja siten, että hänen voidaan katsoa elättävän niillä itsensä. Tulona voi olla esimerkiksi opintoraha ja opintolaina.

Mukavaa viikon jatkoa!

Ystävällisesti
Kaisu | Kela opintotuki

emttt

Lukematon viesti Kirjoittaja emttt » 01 Syys 2018, 11:50

Hei! Olen suunnitellut muuttavani omilleni ensivuonna, kun täytän 17. Onko mahdollista saada asumistukea, vaikka muutan samalle paikkakunnalle missä asun nykyään. Vanhempien tulot eivät ylitä 61 000€.

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 04 Syys 2018, 10:01

Hei emttt!

Alaikäisenä voit hakea yleistä asumistukea, jos sinulla on omia tuloja, kuten esimerkiksi ansiotuloa tai opintotukea (opintoraha/lainatakaus) myönnettynä. Näin sinut voidaan katsoa elättävän itsesi ja asumistuessa sinut voidaan huomioida omaan ruokakuntaan kuuluvaksi.

Pääsääntöisesti alaikäinen kuuluu vanhemman kanssa samaan ruokakuntaan kuuluvaksi ja tämä asia tulee aina selvitettäväksi hakemuksen käsittelyvaiheessa.

Jos muutat asumaan itsenäisesti, toimita asumistukeen hakemus, niin selvitetään tarkemmin oikeutesi etuuteen.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela opintotuki

Asumiskysymys

Lukematon viesti Kirjoittaja Asumiskysymys » 11 Heinä 2019, 19:22

Hei!
Saako alle 18-vuotias muuttaa yksin toiselle paikkakunnalle ilman täysi-ikäistä henkilöä? Yritin tehä asumistukilaskurilla laskelmia, mutta se vaatii vähintään 1 aikuisen. Olen 17-vuotias ja käyn ammattikoulua. Vanhempien tulot vuodessa on n. 40 000e, joten vaikuttaako ne asiaan?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 12 Heinä 2019, 13:59

Hei Asumiskysymys!

Alaikäinen voi muuttaa yksin asumaan. Jotta saat laskettua arvion tuen määrästä, syötä laskuriin ruokakuntaan kuuluvien lukumääräksi 1 aikuinen.

Vanhempien tuloilla ei ole vaikutusta asumistuen määrään. Jotta voit saada asumistukea alaikäisenä, sinulla tulee olla omia tuloja. Opintotuki katsotaan riittäväksi tuloksi tuen myöntämistä varten.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki

Kaikkako

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaikkako » 12 Elo 2019, 12:21

Paljon 17vuotias, toisen asteen opiskelija saa opintotukea?

Kaikkako

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaikkako » 12 Elo 2019, 12:23

Kaikkako kirjoitti:
12 Elo 2019, 12:21
Paljon 17vuotias yksinasuva, toisen asteen opiskelija saa opintotukea?