Muuttoavustus ja vuokravakuus

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Muuttoavustus

Lukematon viesti Kirjoittaja Muuttoavustus » 14 Helmi 2017, 14:58

Hei

Millaisin perustein ja edellytyksin toimeentulotukea voi hakea muuttoavustukseen ja vuokravakuuteen?

Olen toimeentulotuenasiakas ja suunnittelen mahdollista muuttoa toiselle paikkakunnalle. Onko edelltyksenä esim tietyn tuntimäärän sisältävä työsopimus. Käykö jos on nollasopimus vuokravälitysfirman kanssa?
Voiko vuokravakuudesta saada jonkinlaista alustavaa päätöstä, on helpompi hakea asuntoa jos tietää että kela maksaa esim 2kk vuokravakuuden? Vai pitääkö hommata kämppä joka on allekirjoituksia vaille ja sitten vasta alata tiedustelemaan vakuuksien perään?

Kela | toimeentulotuki

Re: Muuttoavustus ja vuokravakuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 21 Helmi 2017, 18:15

Hei "Muuttoavustus"

kiitos viestistäsi.

Muuttoavustusta ja maksusitoumuksen vuokravakuuteen voi saada jos muutto tapahtuu hyväksyttävistä syistä, esimerkiksi avo- tai avioero, terveydelliset syyt, asunnottomuuden uhka ja työpaikan tai opiskelupaikan saanti toiselta paikkakunnalta.

Jotta vuokravakuus voitaisiin myöntää niin tulisi esittää vähintään asuntotarjous jonka perusteella voi päätöksen tehdä. Valitettavasti sitä ei voi myöntää etukäteen kuten kysyit vaan se on asuntokohtainen.

Lisätietoa

www.kela.fi/toimeentulotuki-muuttokustannukset

www.kela.fi/toimeentulotuki-vuokravakuudet

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

timoeinapa60

Lukematon viesti Kirjoittaja timoeinapa60 » 22 Maalis 2017, 09:41

Joudun muuttamaan pikaisesti uudelle paikkakunnalle töihin. Joudun irtisanomaan määräaikaisen vuokrasopimuksen, jossa sopimussakko 930 eur ja maksamaan 1 kk vuokran 750 tämän lisäksi tulevat muuttokustannukset. Onko näihin mahdollista saada tukea ?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 24 Maalis 2017, 14:11

Hei timoeinapa60!

Voit hakea avustusta muuttokustannuksiin ja maksusitoumuksen vuokravakuutta varten kuten Katariina yllä totesi.

Sopimussakot eivät kuulu perustoimeentulotuessa huomioitaviin menoihin. Kunta voi harkintansa mukaan korvata näitä menoja täydentävällä tai ehkäisevällä toimeentulotuella.

Jos haet menoihin toimeentulotukea, voit pyytää, että hakemus siirretään kuntaan niiltä osin, mitä Kela ei pysty ratkaisemaan.

Terveisin
Miika | Kela toimeentulotuki

lipponen

Lukematon viesti Kirjoittaja lipponen » 23 Huhti 2018, 22:55

Mitkä ovat hyväksyttäviä terveydellisiä syitä, olisin muuttammassa Jyväskylästä Tampereelle, Minulla on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriöä ja vakava masennus. Minulla ei ole ainuttakaan ystävää Jyväskylässä ja tunnen olevani jumissa täällä ja pahasti syrjäytynyt. Nykyiset ystäväni ja lapsuuden kaverini asuvat Tampereella ja tuntuisin sen olevan terapeuttisesti minulle hyvää hoitoa päästä sosiaalisoitumaan, riittääkkö tämä terveydelliseksi syyksi vai tarvitseeko minun jatkaa itsemurha-ajatusten hautomista yksin täällä jyväskylässä.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Huhti 2018, 00:24

lipponen kirjoitti:Mitkä ovat hyväksyttäviä terveydellisiä syitä, olisin muuttammassa Jyväskylästä Tampereelle, Minulla on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriöä ja vakava masennus. Minulla ei ole ainuttakaan ystävää Jyväskylässä ja tunnen olevani jumissa täällä ja pahasti syrjäytynyt. Nykyiset ystäväni ja lapsuuden kaverini asuvat Tampereella ja tuntuisin sen olevan terapeuttisesti minulle hyvää hoitoa päästä sosiaalisoitumaan, riittääkkö tämä terveydelliseksi syyksi vai tarvitseeko minun jatkaa itsemurha-ajatusten hautomista yksin täällä jyväskylässä.
Hyväksyttäviä syitä toiselle paikkakunnalla muuttamiselle ovat työ ja opiskelu, eli sinun tapauksessasi sinun tulee itse maksaa muutosta aiheutuvat kustannukset ellei Jyväskylän sossu tue muuttoasi.

Vieras

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 24 Huhti 2018, 10:06

Vieras kirjoitti:
lipponen kirjoitti:Mitkä ovat hyväksyttäviä terveydellisiä syitä, olisin muuttammassa Jyväskylästä Tampereelle, Minulla on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriöä ja vakava masennus. Minulla ei ole ainuttakaan ystävää Jyväskylässä ja tunnen olevani jumissa täällä ja pahasti syrjäytynyt. Nykyiset ystäväni ja lapsuuden kaverini asuvat Tampereella ja tuntuisin sen olevan terapeuttisesti minulle hyvää hoitoa päästä sosiaalisoitumaan, riittääkkö tämä terveydelliseksi syyksi vai tarvitseeko minun jatkaa itsemurha-ajatusten hautomista yksin täällä jyväskylässä.
Hyväksyttäviä syitä toiselle paikkakunnalla muuttamiselle ovat työ ja opiskelu, eli sinun tapauksessasi sinun tulee itse maksaa muutosta aiheutuvat kustannukset ellei Jyväskylän sossu tue muuttoasi.
Käyppä lukemassa vaikka täältä: http://www.kela.fi/toimeentulotuki-vuokravakuudet
ennenkuin tulet valehtelmaan tänne.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 24 Huhti 2018, 14:23

Hei lipponen!

Neuvoisin tekemään toimeentulotuen hakemuksen ja antamaan siinä tarkemman selvityksen tilanteestasi sekä tarpeesta muuttoavustukselle.

En voi valitettavasti ennakkon arvioida täyttyvätkö muuttoavustuksen saamisen kriteerit kohdallasi.

Mikäli saisit Kelasta hylkäävän päätöksen, niin voit ottaa yhteyttä Sosiaalitoimeen täydentävän toimeentulotuen hakemiseksi.

Ystävällisesti
Kaisu | Kela toimeentulotuki

alppiruusu2

Lukematon viesti Kirjoittaja alppiruusu2 » 15 Heinä 2019, 19:41

Hei!

Olen muuttamassa Suomen toiselle puolelle päätoimisten opiskelujen perässä. Miten muuttoavustusta haetaan ja miksi hakemukseen pitää liittää viimeisimmän 2kk ajalta tiliotteet? Lisäksi, onko muuttoavustuksen saantiin joitakin tulorajoja?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 16 Heinä 2019, 10:24

Hei, alppiruusu2!

Perustoimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tukimuoto, johon vaikuttavat kaikki tulot ja varallisuus. Siksi tarvitaan tiliotteet hakemuksen liitteeksi.

Muuttokustannukset voidaan huomioida osana perustoimeentulotukea. Pääsääntöisesti muuttoa voidaan tukea muuttorahalla, erityisen painavin perustein (esim. terveydelliset perusteet) voidaan tutkia oikeus muuttopalveluun (maksusitoumus).

www.kela.fi/toimeentulotuki-muuttokustannukset

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki