Aktivisuusmallin tarkastelujakso

Miten aktiivimalli voi muuttaa työttömyysturvaani? Miten aktiivisuuden ehdot täyttyy? Kysy ja keskustele työttömyysturvan aktiivimallista.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

minä94

Aktivisuusmallin tarkastelujakso

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 16 Heinä 2019, 13:53

Hei.
Päätöksessäni luki et aktiviisuusmallin tarkastelujakso on alkanut 30.05.2019 ja se kestää 65 päivää. Lasketaanko siihen siis arkipäivät vvai myös viikonloput? Jos laskin oikein (viikonloput mukaan lukien) niin minulla se päättyy 03.08.2019. Mitä silloin tapahtuu?

Kela | työttömyysturva

Re: Aktivisuusmallin tarkastelujakso

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 16 Heinä 2019, 14:49

Hei minä94!

Aktiivisuuden tarkastelujakso on 65 maksupäivää ja päivät lasketaan maanantaista perjantaihin.

Aktiivisuusehto täyttyy, jos 65 maksupäiväjakson aikana joku seuraavista ehdoista täyttyy:
- olet 18 tuntia palkkatyössä
- toimit yrittäjänä (vähintään 245,64 e yrittäjätuloa)
- olet 5 päivää TE-palveluiden järjestämässä työllistymistä edistävässä palvelussa
- olet 5 päivää esim. kunnan, ammattiliiton tai järjestön järjestämässä työllistymistä tukevassa toiminnassa
- opiskelet 5 päivää sivutoimisia opintoja tai lyhytkestoisia, enintään 6 kuukautta kestäviä opintoja, joiden ajalta maksetaan työttömyysetuutta.

Jos aktiiviedellytys ei täyty, alennettua työttömyysetuutta maksetaan seuraavan 65 maksupäivän jakson alusta alkaen. Päivärahasta vähennetään 4,65 %.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

minä94

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 26 Elo 2019, 18:00

Hei.
Kun minulla alkaa uusi tarkastelujakso niin onko sillä väliä mikä noista kohdista toteutuu? Toisin sanoen jos edellinen tarkastelujakso täyttyi tehdyillä palkallisilla sijaisvuoroilla niin voinko tällä uudella tarkastelujaksolla toimia samala tavoin tekemällä sijaisuuksia? Ja alkaako uusi tarkastelujakso heti edellisen jakson jälkeen (edellinen päättyy 29.8.2019) eli alkaako uusi 30.8.2019?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 27 Elo 2019, 14:36

Hei minä94!

Uusi aktiivisuuden tarkastelujakso alkaa aina heti seuraavan päätyttyä, jos työttömyysetuudessa ei tule mitään katkosta. Aktiiviedellytys täyttyy, jos jakson aikana teet jotakin edellisessä vastauksessa mainittua toimintaa. Se saa siis olla samaa tai eri toimintaa kuin mitä edellisessä jaksossa.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi