Pensionsutbetalning till annat land

Hur går det med rätten till social trygghet om jag reser utomlands för att arbeta, söka jobb eller studera? Hur får jag sjukvård utomlands? Kan familjeförmåner eller folkpension betalas utomlands? │ What happens to the entitlement to social security if I go abroad to work, look for a job or study? How can I get medical treatment abroad? Can family benefits or national pensions be paid abroad?

Valvoja: FPA | internationella ärenden

Ingela

Pensionsutbetalning till annat land

Lukematon viesti Kirjoittaja Ingela » 26 Elo 2019, 10:31

Hej
Om min mamma som är pensionär skulle flytta från Finland till Sverige, hur påverkas hennes pension av det? Kommer hon beskattas dubbelt på hennes brutto-pension eftersom även Sverige har beskattningsrätt?

FPA | internationella ärenden

Re: Pensionsutbetalning till annat land

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | internationella ärenden » 28 Elo 2019, 09:33

Hej Ingela!

Folkpensionens utbetalning fortsätter om en flyttar till ett annat EU/EES-land eller Schweiz. Din mamma ska informera FPA om sin flytt till Sverige och om förändringar som uppkommer under utlandsvistelsen. Folkpensionens belopp påverkas av familjeförhållanden och andra pensionsinkomster och därför skickar vi även en förfrågan var annat år huruvida omständigheterna för en pensionstagare bosatt i utlandet har förändrats.

Vänligen kontakta Skatteförvaltningen angående dina frågor kring beskattning.

Med vänlig hälsning
Sanna | FPA internationella ärenden
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!