Asumistuki ja vaihtelevat tulot

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

minä94

Asumistuki ja vaihtelevat tulot

Lukematon viesti Kirjoittaja minä94 » 03 Syys 2019, 12:41

Hei.
Teen sijaisvuoroja päiväkodissa työttömyyden aikana. Tuntipalkka työ ja kuussa saan palkkaa mut summa vaihtelee tehdyn työtuntimäärän mukaan. Voi olla tuhat tai yli 400 euroa. Tiedustelen tarvitseeko minun tehdä joka kuukausi asumistuen tarkistusta? Palkan lisäksi saan työmarkkinatukea. Mutta aina ei ole sijaisuuksia ja palkka todellakin vaihtelee. Kannattaako tehdä tarkistus tässä vaiheessa? Sain palkan elokuussa ja se maksetaan kuun aikana kahdessa jaksossa.

Kela | työttömyysturva

Re: Asumistuki ja vaihtelevat tulot

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 03 Syys 2019, 14:57

Hei minä94!

Yleisen asumistuen tarkistusperuste on silloin, kun ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna.

Tuen tarkistusajankohta on sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen.

Ystävällisin terveisin
Elina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

mina94

Lukematon viesti Kirjoittaja mina94 » 03 Syys 2019, 16:50

Eli teenkö tarkistuksen vaiko en?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 04 Syys 2019, 14:21

Hei mina94!

Mikäli tulosi ovat nousseet vähintään 400 e/kk tai alentuneet vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna, niin siinä tilanteessa toimita välitarkistus.

Voit ensiksi selvittää asumistuen päätöksestäsi, millainen tulo siihen on huomioitu ja siten tarkistaa, ovatko tulosi muuttuneet riittävästi. Jos olet epävarma tulonmuutoksesta, kannattaa välitarkistus varmuudelta tehdä, jotta asia voidaan siten tarkemmin tutkia.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi