Työttömän sairaspäivärahan verotus

Miten sairauspäiväraha määräytyy? Miten kauan voin saada sairauspäivärahaa/osasairauspäivärahaa? Voinko opiskella tai tehdä työtä sairauslomalla?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

sarastus22

Työttömän sairaspäivärahan verotus

Lukematon viesti Kirjoittaja sarastus22 » 09 Syys 2019, 12:59

Hei!

Veroprosentin sanotaan olevan sairaspäivärahassa sama kuin verokortissa. Entä jos olen työtön, ja veroina otetaan automaattisesti 20%:ia työttömyyskorvauksesta, vaikka verokortin prosentti on3 %. Otetaanko sairaspäivärahasta pois 20 vaiko 3%;ia?

Kela | sairausetuudet

Re: Työttömän sairaspäivärahan verotus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 10 Syys 2019, 08:42

Hei, sarastus22!

Sairauspäivärahan ennakonpidätys toimitetaan pääsääntöisesti palkkaa varten määrätyn pidätysprosentin mukaan, kuitenkin vähintään 25 %:n suuruisena. Voit pyytää verotoimistosta muutosverokortin sosiaalietuutta varten. Jos sinulla on jo muutosverokortti, 3 %, toimitetaan ennakonpidätys sen mukaan.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

kukka44

Lukematon viesti Kirjoittaja kukka44 » 12 Syys 2019, 17:04

Kela | sairausetuudet kirjoitti:
10 Syys 2019, 08:42
Hei, sarastus22!

Sairauspäivärahan ennakonpidätys toimitetaan pääsääntöisesti palkkaa varten määrätyn pidätysprosentin mukaan, kuitenkin vähintään 25 %:n suuruisena. Voit pyytää verotoimistosta muutosverokortin sosiaalietuutta varten. Jos sinulla on jo muutosverokortti, 3 %, toimitetaan ennakonpidätys sen mukaan.

Ystävällisesti
Susanna | Kela sairausetuudet
Hei!

En ymmärrä vastaustasi. JOs olen viimeksi saanut palkkaa vuonna 2016, niin määräytyykö sairaspäivärahan veroprosentti siltikin palkkatulon veroprosentin mukaan. Minulla on ihan tavallinen minulle lähetetty verokortti mahdollista palkkaa varten joka on 3%. Pitääkö minun silti hakea muutosverokortti, vai käykö tämä olemassaoleva sairasetuuteen? Minulla ei ole siis muita tuloja ollut kahteen vuoteen kuin työttömyyskorvaus.

Kela | sairausetuudet

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 13 Syys 2019, 13:48

Hei kukka44!

Sairauspäivärahassa ennakonpidätys on 25% ellet toimita muutosverokorttia sosiaalietuutta varten. Vaikka tuki on pienempi kuin palkka, veroprosentti ei välttämättä pienene. Tämä johtuu siitä, että tuesta ei voi tehdä verotuksessa samoja vähennyksiä kuin palkkatulosta Jos siis haluat muuttaa ennakonpidätystä pienemmäksi, neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä verotoimistoon, josta verohallinto voi toimittaa muutosverokortin suoraan Kelaan, jos pyydät sitä.

Ystävällisin terveisin
Tiina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi