Koulutus ammatillisena kuntoutuksena: koulutarvikemääräraha

Mitä vaihtoehtoja Kela tarjoaa työhön paluuseen ja opiskeluun? Missä tilanteissa voin saada kuntoutusrahaa?

Valvoja: Kela | sairausetuudet

opiskelija2222222

Koulutus ammatillisena kuntoutuksena: koulutarvikemääräraha

Lukematon viesti Kirjoittaja opiskelija2222222 » 13 Syys 2019, 09:13

Hei,

olen hakenut koulutusta Kelan ammatillisena kuntoutuksena. Jos minulle tämä myönnetään, mitä tähän kuuluu? Saanko tällöin automaattisesti koulutarvikemäärärahan..? Jos, niin miten suuresta etuudesta on kyse, ja milloin se maksetaan (kerran lukukaudessa/-vuodessa?)? Ja ilmeisesti kuntoutusrahaa voin hakea, jos minulle myönnetään koulutus ammatillisena kuntoutuksena.

Kiitos jo etukäteen.

Kela | sairausetuudet

Re: Koulutus ammatillisena kuntoutuksena: koulutarvikemääräraha

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | sairausetuudet » 16 Syys 2019, 08:36

Hei opiskelija2222222!

Koulutarvikemääräraha maksetaan koulutuspäätöksen perusteella, eikä sitä tarvitse hakea erikseen. Koulutarvikemäärärahassa on kaksi maksuluokkaa ja esimerkiksi ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevalla koulutarvikemääräraha on 350 euroa lukuvuodessa. Koulutarvikemääräraha maksetaan tuolloin kahdessa 175 euron osassa lukukausittain. Koulutarvikemääräraha menee automaattisesti maksuun, kun toimitat aina lukukauden alussa oppilaitoksen todistuksen opiskelusta.

Jos Kela on myöntänyt sinulle koulutuksen ammatillisena kuntoutuksena, voit saada opintojesi ajalta kuntoutusrahaa. Kela seuraa opintojesi edistymistä . Tavoite on, että suoriudut opinnoistasi siinä ajassa, jolle kuntoutus on myönnetty. Voit hakea kuntoutusrahaa kirjallisella hakemuksella KU112 tai vaihtoehtoisesti sähköisessä asiointipalvelussa.

Ystävällisin terveisin
Riina | Kela sairausetuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi