Tulorajat

Kuinka paljon opiskelijalla voi olla muita tuloja? Mitkä tulot huomioidaan? Muista opintotuen peruminen ja palauttaminen. Takaisinperintä tulovalvonnan jälkeen.

Valvoja: Kela | opintotuki

Merikissa2015

Tulorajat

Lukematon viesti Kirjoittaja Merikissa2015 » 22 Syys 2019, 14:50

Hei,

Minulle aiheuttaa vähän harmaita hiuksia kun yritän ymmärtää noita vuositulorajoja ja laskukaavoja, joten kaipaisin vähän apua:

Aion hakea 1.11. alkaen opintotukea + opintolainaa, kesäkuun loppuun saakka. Olen aloittanut opinnot jo vuosi sitten mutta haen tukea vain tälle lukuvuodelle koska tukikuukausia minulla on jäljellä vain 8. Olen yrittäjä ja toiminimeni kautta on tarkoitus tehdä töitä opiskelun ohella. Ymmärrän että jos nyt kalenterivuonna 2019 haen tukea vain 2 kuukaudelle, niin tulorajani olisi 21 020. Koko vuoden tuloni jäävät tuon alle. Olen monessa yhteydessä nähnyt seuraavan vastauksenne tulorajakysymyksiin:

"Jos siis koko kalenterivuoden tulosi ylittävät vuositulorajan, sinun on huolehdittava siitä, että opiskeluaikana saamasi tulot pysyvät seuraavan laskukaavan sisällä.
• 667 euroa x opiskeluajan tukikuukausien määrä + 1 990 euroa x opiskeluajan tuettomien kuukausien määrä (+ 222 euroa)"

Jos siis kalenterivuoden 2019 tulot EIVÄT ylitä vuositulorajaa, niin voisinko esim joulukuussa tienata enemmän kuin 667? Kuinka paljon? Työni on kurssiluonteista, ja mahdollisesti joulukuussa minulle tulisi isotkin tulot. Olisiko tärkeää että nuo tulot pysyvät vuositulorajan puitteissa? vai max 1990? Mikäli päätyisin palauttamaan opintorahan joulukuun osalta niin voisinko siinä tapauksessa tienata kuinka paljon vain ko. kuussa? Kunhan pysyy vuositulorajan puitteissa?

Voi olla että keväällä myös jossain kuussa tulot olisivat suuremmat, joten sama kysymys niiden osalta.

Jos tukikuukauteni loppuvat kesäkuun lopussa, mutta opinnot jatkuvat kuitenkin vielä vuoden. niin saanko sitten 1.6. alkaen tienata jälleen miten paljon vaan joutumatta palauttamaan opintorahoja? Onka sama homma jos vain päätän lakkauttaa opintorahan nostamisen jossain vaiheessa keväällä, vaikka tukikuukausia olisi vielä jäljellä?

Olen Yel-velvollinen. Asumistukihakemuksessa pyydetään ilmoittamaan YEL-vuosituloksi merkatun määrän, 1 kuukauden osuuden. Kuinkas on opintotuen kanssa?

Kela | opintotuki

Re: Tulorajat

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 23 Syys 2019, 10:02

Hei

Jos koko kalenterivuodelta saamasi muut tulot ylittävät koko kalenterivuodelle määräytyvän vuositulorajan, asia on kunnossa. Meitä ei silloin kiinnosta, miten paljon tuloja oli opiskelukuukausien tai opintotukikuukausien aikana.

Siteeraamasi kohta ei muuten koske sinua, koska olet aloittanut opintosi jo aiemmin. Kyseinen ohje koskee opiskeluaikaa opintonsa aloittaneella tai valmistuneella. Olet tänä vuonna niin sanottu koko vuoden opiskelija, joten huomioimme tulosi koko vuodelta. Vuositulorajasi määräytyy sen mukaan, kuinka monta opintotukikuukautta sinulla on kalenterivuoden aikana.

Elinkeinotoiminnan harjoittajalle tulot huomioidaan opintotuessa eri tavalla kuin asumistuessa ja eri tavalla kuin palkansaajalla. Opintotuen tulovalvonta tehdään henkilöverotuksessa todettujen veronalaisten ansio- ja pääomatulojen perusteella. Toiminimellä elinkeinotoimintaa harjoittavalla tämä tarkoittaa yleensä elinkeinotoiminnan tulosta eli tuloja, joista on vähennetty menot. Tämän asian ja verotuksessa huomioitavien tulojen määrän päättää Verohallinto.

Jos käytät opintotukikuukautesi loppuun, se on opintotuen tulovalvonnassa sama asia kuin valmistuminen. Viimeisen tukikuukauden jälkeen saadut tulot voivat olla miten tahansa suuret. Jos saat viimeisen opintotukikuukautesi kesäkuussa, sinulla voi olla vapaasti tuloja heinäkuusta alkaen (ei siis 1.6. alkaen).

Mutta jos lopetat opintotuen nostamisen ja sinulla on opintotukikuukausia käyttämättä, et ole valmistunut eikä tilannettasi rinnasteta valmistumiseen. Olet tällöin koko vuoden opiskelija ja tulot huomioidaan koko kalenterivuodelta.

Ystävällisin terveisin
Ilpo | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Merikissa2015

Lukematon viesti Kirjoittaja Merikissa2015 » 23 Syys 2019, 23:19

Hei,

Kiitos vastauksesta. Vielä selkeyttääkseni: Onko siis niin että minun tapauksessani tarkkailen vaan sitä vuositulorajaa? Ei ole niin merkitystä että missä kuussa tulot tulevat? Tarkoitan että tulevatko tulot sellaisessa kuussa kun nostan opintotukea vai en?

En nyt kuitenkaan ihan ymmärrä tuota ekaa kappaletta vastauksessasi:

"Jos koko kalenterivuodelta saamasi muut tulot ylittävät koko kalenterivuodelle määräytyvän vuositulorajan, asia on kunnossa. Meitä ei silloin kiinnosta, miten paljon tuloja oli opiskelukuukausien tai opintotukikuukausien aikana."

Tarkoitan etenkin tuota "Jos koko kalenterivuodelta saamasi muut tulot ylittävät koko kalenterivuodelle määräytyvän vuositulorajan, asia on kunnossa". Miten on ok jos tulot ylittävät vuositulorajan? Miksi niitä rajoja sitten on?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 24 Syys 2019, 15:36

Hei Merikissa2015!

Hyvä huomio. Eli Ilpo on tarkoittanut sitä, että jos kalenterivuoden tulosi ei ylitä vuositulorajaa, niin silloin asia ei vaadi toimenpiteitä. Tulovalvonnassa olet siis tänä vuonna koko vuoden opiskelija, vaikka alkaisitkin nostamaan tukea 1.11. lukien. Kun nostat opintotuen vuonna 2019 kahdelta kuukaudelta, on vuosituloraja 21 234 euroa +222 euroa. Ellei se ylity, voit huoletta nostaa 2 tukikuukautta. Tulojen ansainta-ajalla ei ole tässä tilanteessa merkitystä.

Silloin jos aloittaa opinnot tai valmistuu kesken vuoden, voidaan tulot kohdistaa opiskeluajalle, jos vuosituloraja ylittyy. Ohje johon aloituksessa viittasit liittyy näihin tilanteisiin.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi