Muuttoavustus

Voinko saada toimeentulotukea asumismenoihin? Mitä jos rahani eivät riitä elämiseen? Voiko Kelasta saada vuokravakuuden? Kysy ja keskustele eri menojen vaikutuksesta toimeentulotukeen.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Kultahemppo89

Muuttoavustus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kultahemppo89 » 10 Loka 2019, 00:14

Hei,

Olen näillä näkymin ehkä saamassa vakituisen työpaikan toiselta paikkakunnalta, jonka vuoksi joudun muuttamaan ja haluan varmistaa logistiikkaa hyvissä ajoin. Kilometrejä tulee yhteensä noin 186 km, Tampereelta Espooseen. Olen kuitenkin viimeiset kuukaudet 10 kk elänyt toimeentulotuella, työttömyystuella ja asumistuella. Ylimääräisiä varoja ei ole, minulla ei ole myöskään omaa autoa tai pakettiautoa (ajokortti on, mutta käytännön ajotaito on erittäin huono kokemuksen puutteen vuoksi), eikä minulla ole sellaista tukiverkostoa (esim. sukulaisia) Tampereella, joka pystyisi auttamaan muutossa toiselle paikkakunnalle. Käytännössä muuttopalvelun käyttö on ainoa mahdollisuus. Terveydellisiä syitä minulla ei ole. Muuton yhteydessä joutuisin myös vuokraamaan ensimmäisille asuinkuukausille uudella paikkakunnalla varaston, sillä vuokra-asuntojen m2/€ hinnat ovat suurempia Espoossa kuin Tampereella, joten muutan suuremmasta asunnosta pienempään ja siirtäisin varastoon sen omaisuuden, joka ei mahdu varsinaiseen uuteen asuntoon. Muuttokustannuksissa pitäisi ottaa myös tämä huomioon (siirto ja purku varastoon).

Vertailin muuttokustannuksia ja ilmeisesti kustannukset tulevat nousemaan 500-1000 € välimaastoon firmasta ja lopullisesta osoitteesta riippuen. Kelan sivustoilla mainittaan että avustuksen määrä on alle 200 €. Miten pitäisi tässä tilanteessa toimia? Joudunko kieltäytymään vakituisesta työpaikasta? Ja velvoittaisiko Kela minut myymään asuntoon sopimattoman omaisuuden pois?

Terveisin, Kultahemppo

Vierastaa

Re: Muuttoavustus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vierastaa » 10 Loka 2019, 04:17

Tavaroiden varastointiin voi saada toimeentulotukea asunnoton tms, ei silloin jos on asunto ja tavaraa vain on liikaa. Myyt ylimääräiset niin saat rahaa maksaa muuttoauton.

nulli

Lukematon viesti Kirjoittaja nulli » 10 Loka 2019, 08:27

Ja katsopas sellaisesta etuudesta kuin liikkuvuusavustus (esim. täältä https://www.kela.fi/liikkuvuusavustus)

"Jos muutat työn takia
Liikkuvuusavustusta voidaan maksaa myös, jos muutat työn takia. Työsuhteen kestoon ja työaikaan liittyvien ehtojen tulee täyttyä myös silloin."

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 10 Loka 2019, 13:39

Hei Kultahemppo89!

Neuvoisin sinua selvittämään hakemuksessa tarkemmin tilannettasi. Maksusitoumus muuttopalveluun edellyttää yleensä terveydellisiä perusteita, joten voi olla, ettei sellaista myönnetä tässä tilanteessa.

Varaston vuokraukseen tukea myönnetään erityistilanteissa ja esimerkiksi silloin, jos toimeentulotuen saaja on saanut häädön ja tavarat täytyy saada väliaikaisesti suojaan. Voit hakemuksessa hakea tukea tähän, mutta luultavasti tätäkään ei olisi tässä tilanteessa mahdollista saada.

Tukea voisit saada esimerkiksi vuokravakuuden maksamista varten.

Kela ei velvoita sinua myymään asuntoon sopimattomia tavaroita pois, mutta sinun tulisi itse miettiä se, mitä teet tavaroille.

Kuten nimimerkki nulli kertoi:
Jos saat tällä hetkelle työttömyysetuutta, niin voisit olla oikeutettu myös liikkuvuusavustukseen:
www.kela.fi/liikkuvuusavustus

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi