Sähkölaskut

Milloin toimeentulotuki maksetaan tilille? Voiko Kelasta saada maksusitoumuksen apteekkiin? Entä ruokakauppaan? Voiko Kela maksaa sähkölaskuni? Kysy ja keskustele toimeentulotuen maksamisesta.

Valvoja: Kela | toimeentulotuki

Avustaja123456

Re: Sähkölaskut

Lukematon viesti Kirjoittaja Avustaja123456 » 09 Touko 2017, 14:25

Hei,
Miten pitää toimia että saisi sähkölaskut ohjattua niin että menisivät suoraan Kelalle että henkilön joka saa toimentulotukea ei tarvitsisi itse niitä käsitellä?

Olkaa hyvä ja antakaa mahdollisimman selkokielinen ohje, että myös me jotka emme osaa virkakieltä, ymmärrämme mitä pitää tehdä.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 10 Touko 2017, 14:43

Hei Avustaja123456,

kiitos viestistäsi.

Jos haluat että Kela maksaa laskun suoraan laskuttajalle niin kirjoitat sen siihen laskuun.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Aurora1999

Lukematon viesti Kirjoittaja Aurora1999 » 31 Loka 2019, 22:09

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:
15 Maalis 2017, 16:21
Tuija580 kirjoitti:Hei. Miten toimitaan sähkölaskujen kanssa kun päätös on tullut? Ennen vein ne kunnan maksatukseen. Lähetetäänkö ne liitteenä teille maksua varten? Varoitan vain etukäteen, että jos ne on ensin maksettava itse ja haettava teiltä jälkikäteen, on pian tuhansilta ihmisiltä sähköt poikki - esim. pojaltani. Syrjäytyneet ei osaa...
Hei "Tuija580",

kiitos viestistäsi.

Toimita jo annettuun päätökseen laskut joko asiointipalvelussa tai paperisena kopiona.

Laskujen käsittelyn jälkeen ei tule uutta päätöstä jos laskut hyväksytään.

Huomioithan, että erillistä päätöstä ei anneta jos maksu maksetaan laskun mukaisesti. Voit itse valita laskun maksun joko itsellesi tai suoraan laskuttajalle, Kela toimii toiveidesi mukaan. Päätös kuitenkin annetaan erikseen jos laskusta huomioida vain osa tai sitä ei voida huomioida lainkaan.

Ystävällisesti
Katariina | Kela toimeentulotuki
Eli siis vaikka jättää samaan aikaan perustoimeentulotukihakenusken kanssa ja toimeentulotukipäätös on tehty mutta sähkölaskusta ei näy päätöstä niin tarkottaako se että lasku maksetaan kuitenkin.

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 01 Marras 2019, 13:27

Hei Aurora1999!

Jos laskun toimittaa hakemuksen yhteydessä ja se erääntyy samana kuukautena, johon hait tukea kyseisellä hakemuksella, niin lasku pitäisi huomioida samalla päätöksellä. Jos lasku erääntyy eri kuukautena, niin se käsitellään erikseen. Tästä on yleensä maininta päätöksessä. Epäselvissä tilanteissa tulee asiaa selvittää henkilökohtaisesti esim. viestillä asiointipalvelun kautta tai soittamalla Kelaan.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela toimeentulotuki

Aurora1999

Lukematon viesti Kirjoittaja Aurora1999 » 04 Marras 2019, 11:46

Mulle sanottiin että sähkölasku on huomioitu 28.10.2019 annetulla toimeentulotukipäätöksellä mutta siis mulla ei edelleenkään näy niitä rahoja tilillä ja eräpäivä on perjantaina. Toimeentulotukipäätöksessäkään ei mainittu milloin se maksetaan minun tilille vaan pelkästään et se on huomioitu menona. Mikä voi olla syy?

Kela | toimeentulotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | toimeentulotuki » 04 Marras 2019, 14:47

Hei, Aurora1999!

Jos kyseinen lasku on huomioitu marraskuun toimeentulotukilaskelmalla menona, se tarkoittaa, että laskun summa sisältyy sinulle maksettuun/maksettavaan toimeentulotukeen ja lasku on maksettava itse. Katso kyseiseltä päätökseltä marraskuun toimeentulotukilaskelma, mahdollisesti myönnetyn toimeentulotuen määrä ja maksupäivä.

Jos haluat jatkossa, että perustoimeentulotuessa huomioitavat laskut maksetaan suoraan laskuttajalle, kirjaa tämän kyseiseen laskuun.

www.kela.fi/toimeentulotuki-laskut

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki

EP1

Lukematon viesti Kirjoittaja EP1 » 04 Marras 2019, 16:32

"Jos haluat jatkossa, että perustoimeentulotuessa huomioitavat laskut maksetaan suoraan laskuttajalle, kirjaa tämän kyseiseen laskuun."

Milloin tuosta saa ilmoituksen, että lasku on maksettu/maksetaan? Vein oman sähkölaskuni Kelan toimistoon n. kaksi viikkoa sitten eikä Kelan sähköisessä asiointipalvelussa ainakaan näy mitään tietoa, että lasku olisi maksettu tai milloin se maksetaan. Eräpäivä on tänään.

Taneli999

Lukematon viesti Kirjoittaja Taneli999 » 04 Marras 2019, 16:51

Minulle on tullut ilmoitus omille sivuille yhden kerran sähkölaskujen maksusta kahden vuoden aikana, joten tästä voisi päätellä, ettei ilmoitusta välttämättä sinne ilmesty.

Aurora1999

Lukematon viesti Kirjoittaja Aurora1999 » 04 Marras 2019, 20:21

Kela | toimeentulotuki kirjoitti:
04 Marras 2019, 14:47
Hei, Aurora1999!

Jos kyseinen lasku on huomioitu marraskuun toimeentulotukilaskelmalla menona, se tarkoittaa, että laskun summa sisältyy sinulle maksettuun/maksettavaan toimeentulotukeen ja lasku on maksettava itse. Katso kyseiseltä päätökseltä marraskuun toimeentulotukilaskelma, mahdollisesti myönnetyn toimeentulotuen määrä ja maksupäivä.

Jos haluat jatkossa, että perustoimeentulotuessa huomioitavat laskut maksetaan suoraan laskuttajalle, kirjaa tämän kyseiseen laskuun.

www.kela.fi/toimeentulotuki-laskut

Ystävällisesti
Susanna | Kela toimeentulotuki
Joo mut siis mulle maksettiin toimeentulotuke vaan vuokrasta ei sähkölaskusta. Eli vuokran summa on maksettu mutta ei sähkölaskua

EP1

Lukematon viesti Kirjoittaja EP1 » 04 Marras 2019, 22:18

Taneli999 kirjoitti:
04 Marras 2019, 16:51
Minulle on tullut ilmoitus omille sivuille yhden kerran sähkölaskujen maksusta kahden vuoden aikana, joten tästä voisi päätellä, ettei ilmoitusta välttämättä sinne ilmesty.
Pari tuntia sitten tuli sähköposti otsikolla "Asiakirja Kelan asiointipalvelussa.". Kirjauduin Kelan asiointipalveluun ja siellä oli ilmoitus tuosta sähkölaskun maksusta. Maksetaan tosin vasta 6.11. eli lasku käsitelty vasta tänään, koska eräpäivä olisi ollut 4.11.

No, hyvä kun tuli maksuun edes nyt, vaikka jo pari viikoa sitten laskun vein Kelaan.