Maisterivaiheen opintotuen hakeminen

Yliopistot ja ammattikorkeakoulut, Suomessa ja ulkomailla. Opintotuen lisäksi ateriatuki sekä opintolainahyvitys ja –vähennys. Kysy opintojen riittävästä edistymisestä tai enimmäistukiajasta.

Valvoja: Kela | opintotuki

Kela | opintotuki

Re: Maisterivaiheen opintotuen hakeminen

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 28 Marras 2019, 08:37

Hei!

Olet ymmärtänyt ihan oikein.

Eli helmikuulle teet ilmoituksen (opintotuen tarkistushakemus) vaihtoon lähtemisestä.
Varmuuden vuoksi lisään vielä sen, että voit saada opintotukea ulkomailla jos opinnot tai työharjoittelu ulkomailla sisältyvät Suomessa suoritettaviin opintoihin.
Helmikuun osalta voisit siis saada opintotukea ja asumislisää ulkomailla kandin tutkintoon liittyen ja maaliskuusta alkaen hakisit sitten tukea maisterin tutkintoon liittyen.

Ystävällisin terveisin
Aki | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

Paljonkysyttavaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Paljonkysyttavaa » 28 Marras 2019, 11:13

Hei,
Huomasitteko viestejäni :)

Paljonkysyttavaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Paljonkysyttavaa » 28 Marras 2019, 11:15

Oi, olikin vastaus tullut uudelle sivulle. Kiitos siitä! Ja maisterivaiheen vaihdossakin voin saada sitten sitä opintotukea ja opintotuen asumislisää ulkomaille? On siis perus Erasmus+ vaihto ja osa opintoja

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 29 Marras 2019, 11:00

Hei!

Kyllä vain, maisteri opintoihinkin voita saada opintotuen normaalisti, kuten kandivaiheessakin.

Terveisin
Riikka | Kela opintotuki

Heidiokk

Lukematon viesti Kirjoittaja Heidiokk » 05 Joulu 2019, 10:59

Hei! Olen ollut perustoimeentulotuella nyt kandin roikkumisesta johtuen noin vuoden ja palautan valmiin kandini 10.12.2019. Minulta puuttuu myös tutkinnosta muutama opintopiste, jotka suoritan joulukuun aikana. Joululomien takia vastuuopettajani epäilee vahvasti minun kykenevän virallisesti valmistumaan joulukuun aikana. Koska esimerkiksi oppiaineen toimisto siirtyy joululomalle jo ensi viikolla, enkä sen takia pysty hakemaan kaikkia tarvittavia loppumerkintöjä. Kysymykseni onkin siis, milloin minun kannattaa laittaa opintotukihakemukseni vireille? Haluaisin siirtyä opintotuelle mahdollisimman pian, mutta näyttää siltä, että voisin saada sitä aikaisintaan helmikuusta lähtien. Haenko opintotukea siis vasta silloin kun olen virallisesti valmistunut vai milloin se olisi järkevintä?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 09 Joulu 2019, 12:35

Hei Heidiokk!

Jos tiedät, että tulet valmistumaan kandidaatiksi tammikuun aikana, voit tehdä myös opintotukihakemuksen tammikuussa. Vaikka heti tammikuun alussa. Hakemuksen lisätiedoissa voit kertoa oman arviosi valmistumispäivästä.

Jos valmistut tammikuussa, opintotuki ylempään tutkintoon voidaan myöntää 1.2. lukien. Ehdit siis tehdä opintotukihakemuksen myös helmikuussa, koska opintotuki voidaan myöntää aikaisintaan sen kuukauden alusta lukien, jona hakemus on saapunut Kelaan. Jos kuitenkin teet hakemuksen vasta helmikuussa, opintotukea ei tokikaan ehditä maksaa helmikuun alussa.

Ystävällisin terveisin
Else | Kela opintotuki

Hannem

Lukematon viesti Kirjoittaja Hannem » 10 Heinä 2020, 19:51

Hei!

Olen saanut opiskeluoikeuden sekä kandidaatin että maisterin tutkintoon. Valmistun kandidaatiksi tässä varmaan elokuussa. En ole hakenut opintotukea kyseisiin opintoihin aikaisemmin. Haluaisinkin hakea nyt lokakuusta alkaen opintotukea (jolloin olen aloittanut jo maisterivaiheen opinnot). Minulla pitäisi olla vielä 14 kuukautta opintotukiaikaa jäljellä (kysyin tämän jo aiemmin Kelan asiakaspalvelusta). Olen suorittanut aikaisemmin ammattikorkeakoulututkinnon, johon nostin Kelan opintotukea. Onko minun mahdollista saada opintotuki normaalisti, vaikken ole tukea hakenut kandivaiheen opintoihin ollenkaan ja miten haen tukea? Täytyykö minulla olla kandidaatinpaperit saatuna, ennen kuin voin hakea tukea?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 13 Heinä 2020, 08:58

Hei Hannem!

Voit saada opintotukea maisterin opintoihin, vaikka et ole hakenut opintotukea kandidaatinopintoihin.

Hakemuksen voit tehdä esimerkiksi Kelan asiointipalvelussa (www.kela.fi/asiointi). Tee uusi hakemus kohdassa Hakemukset ja ilmoitukset - Opintotuki - Opintotukihakemus: En saa vielä opintotukea näihin opintoihin.

Voit hakea tuen jo ennen kandidaatin tutkinnon suorittamista. Tällöin sinulle myönnetään ensin opintotuki alemman tutkinnon suorittamiseksi. Opintotuki tarkistetaan ylemmän tutkinnon suorittamiseen sen jälkeen, kun Kela saa korkeakoulustasi tiedon, että olet suorittanut alemman tutkinnon.

Ystävällisin terveisin
Else | Kela opintotuki