Valmistumisen jälkeen

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

Tiikkuli

Valmistumisen jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Tiikkuli » 13 Joulu 2019, 12:49

Valmistun tämän vuoden joulukuussa 19.12.2019. Valmistun tavoiteajassa 3.5 vuotta. Minulla on tällä hetkellä opintolainaa OP:ssa yhteensä 18 337,76€, ja tilillä, mihin ne on maksettu, on käyttämättä 3 845,47€. Kävin harjoittelussa myös opiskelijavaihdossa ulkomailla: vaikuttaako se hakemuksiin? Miten tuo opintolainan hyvitys tuosta summasta lasketaan, kun luin, että on olemassa myös hyvitysmaksimi (ettei se olisikaan vain 40% koko summasta?). Jäljellä olevaa summaa ei ilmeisesti kannata maksaa tämän vuoden puolella vielä takaisin, tai muutenkaan ruveta lyhentämään lainaa, kun vasta ensi vuonna?

Olen saanut töitä, jotka alkavat 30.12.2019 ja kestävät vuoden 2020 huhtikuuhun saakka, ainakin aluksi. Miten minun kannattaisi toimia lainojen lyhennyksien kanssa ja tarvitseeko minun töiden alkaessa ilmoittaa vielä tuloni Kelaan valmistumisen jälkeenkin?

Pitääkö minun nyt valmistuessa ilmoittaa jotain Kelalle (tietävätkö he ilman ilmoitustakin valmistumisesta)?

Tiikkuli

Re: Valmistumisen jälkeen

Lukematon viesti Kirjoittaja Tiikkuli » 13 Joulu 2019, 12:55

Tiikkuli kirjoitti:
13 Joulu 2019, 12:49
Valmistun tämän vuoden joulukuussa 19.12.2019. Valmistun tavoiteajassa 3.5 vuotta. Minulla on tällä hetkellä opintolainaa OP:ssa yhteensä 18 337,76€, ja tilillä, mihin ne on maksettu, on käyttämättä 3 845,47€. Kävin harjoittelussa myös opiskelijavaihdossa ulkomailla: vaikuttaako se hakemuksiin? Miten tuo opintolainan hyvitys tuosta summasta lasketaan, kun luin, että on olemassa myös hyvitysmaksimi (ettei se olisikaan vain 40% koko summasta?). Jäljellä olevaa summaa ei ilmeisesti kannata maksaa tämän vuoden puolella vielä takaisin, tai muutenkaan ruveta lyhentämään lainaa, kun vasta ensi vuonna?

Olen saanut töitä, jotka alkavat 30.12.2019 ja kestävät vuoden 2020 huhtikuuhun saakka, ainakin aluksi. Miten minun kannattaisi toimia lainojen lyhennyksien kanssa ja tarvitseeko minun töiden alkaessa ilmoittaa vielä tuloni Kelaan valmistumisen jälkeenkin?

Pitääkö minun nyt valmistuessa ilmoittaa jotain Kelalle (tietävätkö he ilman ilmoitustakin valmistumisesta)?
Lisäyksenä vielä edelliseen: olen korkeakouluopiskelija ammattikorkeakoulussa, ja nostettu laina on vain ko. opinnoista.

Tiikkuli

Lukematon viesti Kirjoittaja Tiikkuli » 13 Joulu 2019, 13:11

Tiikkuli kirjoitti:
13 Joulu 2019, 12:49

Lisäyksenä edellisiin viesteihin: Miten tulisi menetellä yleisen asumistuen kanssa, jota olen saanut opintotuen lisäksi. Koska työni alkavat 30.12.2019, kannattaako minun se suoraan lakkauttaa? (tiedän, että tulen saamaan enemmän, kuin asumistuen maksimi tulorajoissa). Mietin, ehtiikö asumistuki tulla tammikuussa, jos se tarkistetaan vasta silloin. Silloinhan se pitää palauttaa?

Kela | opintotuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 13 Joulu 2019, 15:33

Hei Tiikkuli!

Harjoittelujakso ulkomailla ei vaikuta opintolainahyvityksen hakemiseen. Opintolainahyvitys on 40 % siitä opintolainan määrästä, joka ylittää 2 500 euroa. Opintolainahyvityksessä on enimmäismäärä, joka riippuu tutkinnon laajuudesta. 180 opintopisteen laajuisesta tutkinnossa huomioitava lainan enimmäismäärä on 10 800 euroa ja lainahyvityksen enimmäismäärä 3 320 euroa.

Jos maksat opintolainaasi takaisin jo opintojen aikana, se pienentää opintolainahyvityksesi määrää. Sinun ei siis kannata alkaa maksaa opintolainaa takaisin ennen kuin se lukukausi, jonka aikana suoritat tutkinnon, on päättynyt.

www.kela.fi/opintolainahyvitys-maara-ja-maksaminen

Opintolainan lyhennyksistä ja lyhennysaikataulusta sovit oman pankkisi kanssa. Valmistumisen jälkeisiä tuloja ei tarvitse ilmoittaa Kelalle, paitsi jos haet Kelasta jotain etuutta, jonka määrään tulot voivat vaikuttaa.

Kela saa tiedon valmistumisesta suoraan oppilaitokselta.

Voit tehdä yleiseen asumistukeen lakkautuspyynnön asiointipalvelun kautta. Lakkautuspyyntö kannattaa tehdä ajoissa, jotta tuki ehditään lakkauttaa ennen kuin siitä ehtii syntyä liikamaksua. Mahdollinen liikamaksu peritään takaisin.

Ystävällisesti
Marika | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi