Opintolaina ilman opintorahaa

Valitse tämä, jos kysymyksesi ei sovi mihinkään muuhun keskustelualueeseen. Voit kysyä esimerkiksi korkoavustuksesta ja opintolainan takaisinmaksusta. Miten toimia, jos sairastut, saat lapsen tai jos intti/sivari kutsuu.

Valvoja: Kela | opintotuki

SatuA

Opintolaina ilman opintorahaa

Lukematon viesti Kirjoittaja SatuA » 20 Joulu 2019, 09:29

Hei!

Aloitan tammikuussa monimuoto-opinnot ammattikorkeassa. Hain opintorahaa ja valtiontakausta lainalle ja molemmat myönnettiin juuri. Tuloni ovat kuitenkin liian isot opintorahan saamiselle, mutta lainan haluaisin nostaa, miten minun tulee menetellä? Saamassani päätöksessä lukee, että valtiontakaukseen ei ole oikeutta jos opintorahan peruu etukäteen. Tuleeko minun siis palauttaa tuet sitä mukaa kun ne tilille tulevat?

SatuA

Re: Opintolaina ilman opintorahaa

Lukematon viesti Kirjoittaja SatuA » 20 Joulu 2019, 09:53

Ja vielä jatkokysymys: jos palautan kaikki kevään tuet, jatkuuko oikeuteni opintorahaan ja -lainaan kuitenkin normaalisti syksyllä, vai tuleeko minun hakea ne uudestaan?

Kela | opintotuki

Re: Opintolaina ilman opintorahaa

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | opintotuki » 20 Joulu 2019, 15:45

Hei SatuA!

Jos nostat tammikuussa opintolainan koko kevään ajalta, voit sen jälkeen perua kevään tulevat tukikuukaudet ja palauttaa tammikuun tuen, joka sinulle varmasti ehtii tulla tilille. Jos taas nostat opintolainaa pikku hiljaa pitkin kevättä, tukikuukaudet kannattaa perua/palauttaa sen mukaan, miltä ajalta olet jo lainaa nostanut.

Opintotuki jatkuu siihen asti, kuin päätöksellä tuki on myönnetty. Jos tuki on myönnetty useammalle vuodelle ja perut vain kevään tukikuukausia, opintotuki jatkuu syksyllä ilman erillistä hakemusta.

Ystävällisin terveisin
Eveliina | Kela opintotuki
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi