Bostadsbidrag

Gymnasier, yrkesskolor, folkhögskolor och privata läroanstalter. Studiestöd och studielån. När kan man få studiestöd? När och på vilket sätt inverkar föräldrarnas inkomster?

Valvoja: FPA | studiestöd

gymnasiestuderande

Bostadsbidrag

Lukematon viesti Kirjoittaja gymnasiestuderande » 02 Tammi 2020, 11:12

Hej! Jag flyttade in i en hyreslägenhet den första januari 2020. Jag är 16 år, men fyller 17 år i slutet av januari. Jag kommer då att söka om bostadsbidrag. Jag läste att allmänt bostadsbidrag kan beviljas tidigast från början av den månad som föregick den månad då ansökan inkom. Så om jag då ansöker i slutet av januari, kommer jag få bostadsbidrag för januari månad? Jag var ju 16 år i början av januari, men söker bostadsbidrag som 17-åring i slutet av månaden.

FPA | studiestöd

Re: Bostadsbidrag

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | studiestöd » 03 Tammi 2020, 14:48

Hej gymnasiestuderande!

Tack för din fråga.

Minderåriga barn som inte bor hos sina föräldrar anses i regel höra till föräldrarnas hushåll och kan inte få bostadsbidrag för ett självständigt hushåll. Om du emellertid har så stora förvärvsinkomster eller med sådana jämförbara eller ersättande inkomster att du kan anses försörja dig själv och själv stå för dina boendeutgifter, kan bostadsbidrag beviljas. Om du beviljas studiestöd anses dina inkomster tillräckliga och då kan du också beviljas allmänt bostadsbidrag som självständigt hushåll även om du är minderårig.

Du fyller 17 i januari, vilket betyder att barnbidrag betalas för dig ännu för januari månad. Fr.o.m. februari torde du därför vara berättigad till studiestöd eftersom du bor självständigt och föräldrarnas inkomster inte inverkar på studiestödet och därmed torde du också fr.o.m. februari kunna få allmänt bostadsbidrag.

Så länge du är under 17 år (d.v.s. ännu i januari) kan du beviljas bostadsbidrag endast om du har tillräckligt med egna inkomster eller om du p.g.a. dina föräldrars inkomster har rätt till studiestödets läromaterialstillägg redan för januari månad.

Jag råder dig att lämna in ansökan om både studiestöd och allmänt bostadsbidrag före slutet av januari månad, så att vi kan kolla upp fr.o.m. när du har kan få ifrågavarande förmåner.

Enklast gör du ansökningarna via e-tjänsten, men om du inte har tillgång till den så ansöker du om studiestöd med blankett OT 1r och allmänt bostadsbidrag med blankett AT 1r

Vänliga hälsningar

Elisabeth | FPA studiestöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!