Kai olet KELA:n asiakaspalvelijana tietoinen että toimeentulotuen tarve syntyy tulojen ja käytettävissä olevien varojen sekä toimeentulotuella korvattujen kulujen ja perusosan erotuksesta?Kela | toimeentulotuki kirjoitti: ↑21 Tammi 2020, 08:42Hei!
Suosittelisin tässä tilanteessa teitä olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, jolloin voidaan selvittää toimeentulotuen käsittelyitä ja päätöksiä tarkemmin, sekä nähdään mistä on kysymys.
Ystävällisin terveisin
Riina | Kela toimeentulotuki
Olet varmaan myöskin tietoinen että laki velvoittaa KELA:n käsittelemään myös puutteelliset toimeentulotukihakemukset MÄÄRÄAJASSA KÄYTETTÄVISSÄ OLEVIEN TIETOJEN PERUSTEELLA siten kun laki toimeentulotuesta säätää 14 c §:ssä?
Mikäli hakijalla on oikeus Suomen sosiaaliturvaan ja hän on toimittanut tarvittavat todistukset liittyen toimeentulotuen tarpeen syntymisen todistamiseen, eli koskien tuloja ja varallisuutta, niin muista liitteistä johtuvasta puutteellisuudesta huolimatta lopputulema on aina se, että HAKEMUS ON KÄSITELTÄVÄ SITEN ETTEI HAKIJAN OIKEUS VIIMESIJAISEEN TOIMEENTULON TURVAAN VAARANNU (haetulle tukikuukaudelle), sekä SE ETTÄ HAKEMUS ON PUUTTEELLISENAKIN AINA KÄSITELTÄVÄ LAIN TOIMEENTULOTUESTA 14 c §:n mukaisesti siinä säädetyssä määräajassa "KÄYTETTÄVISSÄ OLEVIEN TIETOJEN PERUSTEELLA" ja HAKIJAN ON SAATAVA HAKEMUKSELLEEN RATKAISU JOKA PANNAAN TÄYTÄNTÖÖN VIIVYTYKSETTÄ. Hakemusta ei siis voi jättää lain mukaan roikolle, tai odottamaan liitettä x tai y, vaan KELA:lla on velvollisuus ratkaista 14 c §:ssä säädetyin määräajoin hakemus, oli se sitten puutteellinen tai ei.
Soitto KELA:n ruuhkaiseen asiakaspalvelunumeroon, kun hakemus on laitettu vireille, ei pidä ikinä olla vaatimus saada hakemuksensa käsiteltyä "käytettävissä olevien tietojen perusteella", vaan KELA:lla on jo itsellään lakisääteinen velvollisuus käsitellä hakemus - myös puutteellinen hakemus - 14 c §:n mukaisesti määräajassa.