Yrittäjän asumistuki ja ilmoitettu YEL-työtulo

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Vieras

Re: Yrittäjän asumistuki ja ilmoitettu YEL-työtulo

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras » 15 Marras 2019, 15:38

Vieras kirjoitti:
15 Marras 2019, 15:38
Vaikuttaako avopuolison tulos asumistuen saantiin?

Itse olen yrittäjä ja avopuoliso määräaikaisessä työsuhteessa.
Tulot*

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 18 Marras 2019, 14:46

Hei!

Kyllä vaikuttaa. Kun olette avoliitossa, asumistuki on yhteinen ja molempien tulot huomioidaan laskelmassa.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

Vieras12

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras12 » 24 Marras 2019, 22:56

Yrittäjän asumistuki ja vuokratulo sijoitusasunnosta.
Huomioidaanko sijoitusasunnosta saatuja pääomatuloja asumistukea hakiessa vai edelleen pelkän YEL-tulon perusteella?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 26 Marras 2019, 08:54

Hei Vieras12!

Sijoitusasunnosta saadut vuokratulot huomioidaan erikseen tulona yleisen asumistuen laskelmassa. Vuokratulosta voidaan vähentää esim. mahdolliset vastikkeet ja vesi- ja lämmityskulut normin mukaan.

Ystävällisin terveisin
Niina | Kela työttömyysturva

Vieras12

Lukematon viesti Kirjoittaja Vieras12 » 26 Marras 2019, 11:10

Mistä kela tarkistaa pääomatulot, tuleeko tieto suoraan verottajalta vai pitääkö ne itse ilmoittaa?

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 27 Marras 2019, 15:34

Hei Vieras12!

Yleisessä asumistuessa esim. osinkotulot voidaan huomioida viimeisten verotustietojen tai oman arvion mukaan. Hakemuksessa kysytään pääomatuloista ja niistä tulee ilmoittaa.

Ystävällisin terveisin
Hanna | Kela työttömyysturva

Id91

Lukematon viesti Kirjoittaja Id91 » 19 Tammi 2020, 21:40

Moikka!

Olen toiminimi yrittäjä ja muuttamassa kimppakämppään, jossa ensimmäisen vuokrasopimuksen mulle tekee tämän huoneen vuokralainen, mikä tarkoittaa, että minulle tulee alivuokralais sopimus. Kysymykseni kuuluu, että onko mahdollista tässä tilanteessa saada yrittäjän asumistukea? (Vuokrahan on kuitenkin melkein yksiön hintainen.)

Kela | työttömyysturva

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 21 Tammi 2020, 10:47

Hei Id91!

Voit hakea asumistukea alivuokrattuun asuntoon. Toimita hakemuksen liitteeksi alivuokrasopimus. Koska olet yrittäjä, tulosi arvioidaan YEL- tai MYEL-vakuutuksen työtulon perusteella. Jos sinulla ei ole vakuutusta, tuloksi voidaan arvioida starttirahan määrä, vähimmäistulo tai oman arviosi mukainen tulo.

Jos asut samassa osoitteessa toisen henkilön kanssa ja sinulla on alivuokrasopimus, sinun tulee selvittää asumistukihakemuksessa asumisolosuhteesi eli se, onko kyseessä kimppakämppä vai avoliitto. Kela arvioi selvityksesi perusteella, onko kyseessä avoliitto vai kimppakämppä. Kela arvioi asiaa käytettävissä olevien tietojen perusteella ja käyttää myös tapauskohtaista harkintaa. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota yhteen muuton syihin, asukkaiden ikään, asunnon kokoon, asumisen kestoon ja siihen, ovatko asukkaat asuneet aikaisemmin yhdessä.

Ystävällisesti
Marika | Kela työttömyysturva

Yritys

Lukematon viesti Kirjoittaja Yritys » 15 Helmi 2020, 19:13

Hei!
Saan starttirahaa, joten laitanko hakemukseen sekä starttirahan määrän ja YEL-maksun määrän vai vaan YEL:n määrän?

joemront

Lukematon viesti Kirjoittaja joemront » 16 Helmi 2020, 14:36

Hei!

Olen hakemassa yrittäjän asumistukea ja pohdin tässä minimi YEL - työtuloa, joka ymmärtääkseni pitää maksaa saadakseen yrittäjän asumisen tuen. Aloittelevana yrittäjänä oman YEL vakuutusyhtiöni kautta minulla on 22% alennus seuraavan 3 vuoden ajan kyseisestä vakuutuksesta. Mietinkin tässä, sitä että jos minimi YEL pitää olla se noin 8000e/vuodessa, niin pitääkö minun maksaa YEL:iä tuon 8000e verran vaiko tämän saamani alennetun hinnan verran (eli 8000e arvoisesta YEL maksusta alennuksen kanssa, jolloinka maksaisin päälle 6000e YEL-maksuja). Toivottavasti viestistäni sai selkoa.