Suuri veronpalautus

Kuinka haen asumistukea? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele asumistuesta työttömyyden aikana.

Valvoja: Kela | työttömyysturva

Malawi

Suuri veronpalautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Malawi » 25 Maalis 2020, 15:57

Miten yleiseen asumistukeen vaikuttaa vai vaikuttaako mitenkään noin 1800 euron veronpalautus, joka maksetaan elokuussa tilileni? Kyse ei siis ole tulojen noususta, joka mainitaan Kelan sivustolla.
Kyseessä ei ole oma veronpalautukseni, vaan viime vuonna kuolleen omaiseni verotuspäätös. Olen hänen kuolinpesänsä hoitaja, ja verotoimisto ohjeisti minua ottamaan vainajan veronpalautuksen tililleni. Veronpalautus jaetaan sitten kuolinpesän osakkaiden kesken ja minun osuuteni on noin 600 euroa. Kuolinpesä tulee siten lopullisesti jaettua. Tuloinani on työmarkkinatuki ja asumistuki.

Näettekö veronpalautuksen tulorekisteristä vai pitääkö se ilmoittaa Kelaan erikseen? Ilmoitanko sen jo etukäteen nyt sen tietooni saatuani? Jottei käsittelijä tulorekisteritietojani tutkaillessaan hämäänny suuresta summasta rahaa, joka ei siis kokonaisuudessaan kuulu minulle.

Kela | työttömyysturva

Re: Suuri veronpalautus

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | työttömyysturva » 26 Maalis 2020, 09:55

Hei Malawi!

Kyseessä on satunnainen tulo, joten sillä ei ole vaikutusta yleisessä asumistuessa eikä työmarkkinatuessa. Asiasta ei myöskään tarvitse ilmoittaa Kelaan.

Ystävällisin terveisin
Taru | Kela työttömyysturva
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi