Epäsäännölliset tulot ja asumistuki

Miten asumistukea haetaan? Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan? Kysy ja keskustele lapsiperheen asumistuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

Moodis

Re: Epäsäännölliset tulot ja asumistuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Moodis » 20 Helmi 2020, 14:28

Kela-Kerttu kirjoitti:
20 Helmi 2020, 08:48
Hei Moodis!

Asumistuki tulisi tarkistaa, jos tulot nousevat 400 e/kk. Palstalla emme pysty arvioimaan henkilökohtaista tilannettasi, joten en ole varma olisiko tukesi tullut tarkistaa korkeampien tulojen vuoksi.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Jos asumistuki perustuu henkilön tuloihin ja henkilön tulot pysyvät arvioituna aikana samana kuin ne tulot jonka perusteella tuki on laskettu, niin miksi perintää tulisi?
Annan esimerkin, kuvitellaan että vuosi on mitaltaan 3kk. Arvioin tuloni kelalle seuraavasti: 2000e/kk, 1500e/kk, 1000e/kk. Kela laskee tämän perusteella vuoden keskiarvotulokseni 4500e/3 = 1500e/kk. Todellisuudessa tienaan vuoden aikana kuitenkin 3000e/kk, 1000e/kk ja 500e/kk. Yhteensä siis 4500e/kk. Olen siis tienannut saman verran kuin se summa minkä perusteella tarpeeni asumistuelle on laskettu.

Lisäksi mitä tuo 400e/kk keskiarvotulon näkökulmasta edes tarkoittaa? Tarkoittaako se sitä, että jos arvioin 2000e ja tienaan 3000e, tulisi asumistuki tarkistuttaa? Vai tarkoittaako se sitä, että jos arvioin 2000e ja tienaan 3200e, tulee asumistuki tarkistuttaa koska vaikutus KESKIARVOTULOON on 400e/kk?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 24 Helmi 2020, 09:02

Hei!

Nimimerkki Vieras:
Asumistuessa huomioidaan tulona sekä palkkatulo että työttömyysetuus. Ilmoita hakemuksessa arvio kuukausituloistasi. Kela käyttää asumistuen laskennassa myös palkkarekisterin tietoja.

Moodis:
Jos tulot nousevat 400 e/kk päätöksellä huomioituihin tuloihin verrattuna, asumistuki tulee tarkistaa. Tuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen. Jos siis tulosi nousevat yli 3 kk ajalle 400 eurolla tai enemmän, sinun kannattaa tehdä välitarkistus, jotta etuus maksetaan oikeansuuruisena.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi

mige71

Lukematon viesti Kirjoittaja mige71 » 31 Maalis 2020, 19:19

Hei!
Opiskelijana työni loppuivat ja tämän vuoden puolella olen tammikuun, helmikuun ja maaliskuun aikana tienannut keskimäärin 850e kuukaudessa + 250e opintotuki. Työni aloitettua laskin keskimääräiseksi tuloksi 850e ja nyt työt loputtua tienaan 0 euroa kuukaudessa ennen opintotukea.

Teenkö uuden asuntotuki ilmoituksen, jotta saisin parempaa asuntotukea, vai vaikuttaako jo tienanneeni tulot siihen, että en saisi parempaa tukea?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 02 Huhti 2020, 08:37

Hei mige71!

Asumistukeen voi hakea tarkistusta, jos tulot alenevat vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna.

Tarkistushakemuksella voidaan Kelassa tarkemmin selvittää se, aiheuttaako tulonmuutos asumistuen tarkistamista ja mikä on mahdollisen uuden tuen määrä.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

yrittajaopiskelija

Lukematon viesti Kirjoittaja yrittajaopiskelija » 02 Huhti 2020, 22:33

Hei!

Olen opiskelija ja oikeutettu asumistukeen. Jos lisäksi olen pienyrittäjä 100% omistuksella osakeyhtiössä ja osakeyhtiöni omistaa asunnon, voinko käypää markkinahintaista vuokraa maksaessani olla yksityishenkilönä vuokralla osakeyhtiöni omistamassa asunnossa? Olenko tällöin oikeutettu Kelan asumistukeen, jos asumistuen saamisen ehdot muiltakin osin täyttyvät?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 06 Huhti 2020, 08:39

Hei yrittajaopiskelija!

Voit hakea yleistä asumistukea osakeyhtiösi omistamaan asuntoon, mutta tämä huomioidaan tällöin Kelassa omistusasuntona, eikä vuokra-asuntona. Tähän ei vaikuta vuokrasopimus.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

KEE

Lukematon viesti Kirjoittaja KEE » 21 Huhti 2020, 09:20

Hei! Pakko kysyä asiaa koska oletan, että tukeni on evätty perusteettomasti nyt kolme kertaa.

Olen opiskelija ja mies lomautettu, yksi lapsi.
(Tulot: Ans.pv.raha 47e/pv, opintotuki, kotihoidontuki 680e)
Olen kertonut kelaan, että olen suullisesti sopinut kesätyöstä, joka alkaisi 1.6.20 mutta mitään työsopimuksia ei ole tehty eikä allekirjoitettu.
Asumistuki evätään kerta toisensa jälkeen koska olen kertonut, että hyvällä tuurilla aloitan työt, huonolla en (täytyy ajatella koronan vaikutukset ja, että onko yrityksellä varaa palkata minut kun on sen aika).

Ja miksi asumistuki evätään; on, että kela laskee tuloikseni työn jota ei ole virallisesti olemassa. Teenkö minä rikoksen jos ilmoitan kelaan, että työ ei toteudu vaikka en itse tiedä sen tilannetta? Koska mielestäni on käsittämätöntä, että minulle lasketaan keskimääräistä työtuloa vaikka minulla ei ole työsopimusta.

Kiitos.

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 21 Huhti 2020, 15:05

Hei KEE!

Neuvoisin sinua olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme, jolloin tilannettasi ja asumistuen päätöstä voidaan henkilökohtaisemmin selvittää.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu

ame2020

Lukematon viesti Kirjoittaja ame2020 » 24 Huhti 2020, 11:21

Hei!

Olen yksin asuva opiskelija ja aloitin vuortyön kaupassa 1.1.2020 opintojeni ohelle. Viikkotuntimääräni on kiinteä, mutta kuukausittaiset tulot vaihtelevat kuitenkin merkittävästi riippuen siitä, olenko aamu- vai iltavuorossa (mm. iltalisät vaikuttavat), vai olenko esimerkiksi viikonloppuisin toissä (lauantailisät yms.). Miten siis laskea tulot asumistukihakemusta varten, jos ei ole kiinteää palkkaa, enkä myöskään tiedä kuinka paljon tulen tarkalleen esim. kesäkuukausina tai syksyllä tienaamaan? Yritin etsiä sivuiltanne ohjeistusta kyseiseen ongelmaan, mutta en löytänyt selkeää vastausta.

Kiitos!

ame2020

Lukematon viesti Kirjoittaja ame2020 » 24 Huhti 2020, 11:28

Tarkennuksena siis vielä, että saan jo asumistukea, mutta en ola varma saanko sitä tällä hetkellä liian vähän. Tämän vuoksi teen yleisen asumistuen tarkistusta, mutta en osaa laskea tuloarviota.