Utkomststöd, partners besparningar

Hur ansöker jag om utkomststöd? Vilka bilagor behövs? Hur inverkar inkomster på beloppet? När ska jag lämna in ansökan? Fråga och diskutera om hur man ansöker om utkomststöd.

Valvoja: FPA | utkomststöd

Anna20

Utkomststöd, partners besparningar

Lukematon viesti Kirjoittaja Anna20 » 14 Huhti 2020, 14:08

Hej,
Hur är det möjligt att min pojkvän inte är berättigad till utkomststöd när han har noll inkomster, men jag har besparingar? Vi har varit i ett förhållande i två år och är båda studeranden, alltså har inte jag heller stora inkomster. Jag har ändå besparingar som jag sparar till att köpa en lägenhet i framtiden. Det är dock endast han som söker om utkomststöd eftersom jag inte har behov av det. Hur är det tänkt att jag skall använda mina besparingar för att försörja honom när vi endast är i ett vanligt parförhållande, med helt skilda ekonomier? Jag tänker inte använda mina pengar jag har sparat i flera år före jag ens träffat honom för att betala hans utgifter. Vad skall han då göra? Det är helt absurt att jag som 20 år skall måsta försörja min pojkvän, för att det enligt er räknas det som att vi har ansvar för varandras ekonomi. Så, eftersom jag inte anser att jag har en skyldighet att försörja honom, vad skall han göra för att klara sig under tiden han inte har några inkomster?

FPA | utkomststöd

Re: Utkomststöd, partners besparningar

Lukematon viesti Kirjoittaja FPA | utkomststöd » 15 Huhti 2020, 09:42

Hej Anna,

Tack för din fråga. Din sambo ska först ansöka om andra primära förmåner från FPA som till exempel arbetslöshetsförmåner eller studiestöd. Ifall sambon är arbetslös så ska han anmäla sig som arbetslös arbetssökande hos TE-tjänster. Arbetslöshetsförmån kan inte betalas om man inte har anmält sig som arbetslös arbetssökande.

Grundläggande utkomststöd är det ett stöd som beviljas i sista hand. Det betyder att man enligt bästa förmåga måste försörja sig själv och sin familj och att man ansöker om alla andra förmåner man kan ha rätt att få.

Alla familjemedlemmars inkomster, tillgångar och utgifter inverkar på det grundläggande utkomststödets belopp. Med familj avses följande personer som bor i gemensamt hushåll:
föräldrar och föräldrars minderåriga barn och adoptivbarn, äkta makar, sambor och personer som lever i registrerat partnerskap.

Hälsningar

Linda FPA | utkomststöd
FPA:s e-tjänster finns på adressen http://www.fpa.fi/etjanst!

Lasse46

Re: Utkomststöd, partners besparningar

Lukematon viesti Kirjoittaja Lasse46 » 08 Touko 2020, 22:09

I dessa fall finns ingen annan möjlighet än att din pojkvän tar studielån eller om han inte studerar anmäler sig som arbetslös. Dock behöver många arbetslösa utkomststöd men vill du inte dela av dina besparingar finns ingen annan möjlighet än att separera och bo i var sitt hem. Många har kommit i den situationen.
Lasse