HSL-alennusta varten todistus kansaneläkeläisyydestä

Voinko saada hoitotukea? Miten saan eläkeläisalennusta? Voinko saada lapsikorotusta?

Valvoja: Kela | eläke-etuudet

17987

Re: HSL-alennusta varten todistus kansaneläkeläisyydestä

Lukematon viesti Kirjoittaja 17987 » 05 Touko 2020, 03:45

Vieras kirjoitti:
18 Maalis 2020, 15:01
Kyllä mulla vaan on työeläkekortti (muovinen) ja kelan kansaneläkkeensaaja kortti (pahvinen) ja molemmat tulivat automaattisesti ilman että niitä ois pitänyt erikseen hakea.Työhistoriaa mulla on kolme kuukautta ja työeläkekortti tuli siitä huolimatta.Ikää mulla on 43-vuotta.
Kela!

Voiko tämä pitää paikkansa, että molemmat kortit voi saada?

Kela | eläke-etuudet

Re: HSL-alennusta varten todistus kansaneläkeläisyydestä

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | eläke-etuudet » 05 Touko 2020, 08:46

Hei, 17987!

Kansaneläkkeensaajan kortin voi saada ainoastaan Suomessa asuva alle 65-vuotias kansaneläkkeen saaja, joka saa täysimääräistä kansaneläkettä (myös varhennettu vanhuuseläke) TAI ei saa täysimääräistä kansaneläkettä sen vuoksi, että tulona on otettu huomioon vain SOLITA-etuuksia tai ulkomaan eläkkeitä. SOLITA-korvauksilla tarkoitetaan lakisääteisiä sotilasvammalain, liikennevammalain, tapaturmavakuutuslain ja sotilastapaturmalain mukaisia korvauksia, ammattitautilain mukaisia korvauksia, jotka määrätään tapaturmavakuutuslain mukaan tai urheilijan tapaturma- ja eläketurvalain mukaisia korvauksia.

Työeläkekortin myöntöedellytyksistä kannattaa tiedustella suoraan omasta työeläkeyhtiöstä.

Ystävällisesti
Susanna | Kela eläke-etuudet
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi