Re: verkko-opiskelu

Milloin Kela maksaa elatustukea? Miten elatustuki määräytyy? Kysy ja keskustele elatustuesta.

Valvoja: Kela-Kerttu

robray

Lukematon viesti Kirjoittaja robray » 11 Touko 2020, 11:52

Oonaka kirjoitti:
06 Tammi 2018, 21:15
Hei! Haluaisin myös hakea opiskelemaan suomalaiseen ammattikorkeakouluun tutkintoa, joka suoritetaan täysin verkossa. Minua kuitenkin mietityttää se, että koska haluaisin koko opiskelujen ajan asua ulkomailla, saanko silloin opintotukea? Tutkinto kestäisi myös sen normaalin 3.5 vuotta. Jos suomalainen ammattikorkeakoulu on aina tukeen oikeutettava, niin opiskellessani saisinko asumislisää, opintorahaa ja opintolainan valtiontakauksen jos asun vuokralla ulkomailla?
Hei,

minä haluaisin toimia samoin, mutta sillä erotuksella, että ulkomailla minun lisäkseni olisivat lapseni. Ovatko he oikeutettuja lapsinlisiin ja elatusmaksuun, jos olen ulkomailla, mutta opiskelen suomalaisessa korkeakoulussa?
siirretty kysy opintotuesta -palstalta, jossa vastattu opintotuen osalta

Kela | kansainväliset asiat

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela | kansainväliset asiat » 13 Touko 2020, 13:43

Hei!

Joissain tilanteissa on mahdollista saada lapsilisää siltä ajalta, kun suorittaa ulkomailta käsin etäopintoja suomalaiseen oppilaitokseen. Päätös asiasta tehdään kuitenkin tapauskohtaisesti Kelalle tehdyn ulkomaille muuton ilmoituksen yhteydessä. En siis voi etukäteen antaa suoraa vastausta tilanteeseesi. Lisätietoja ulkomaille muutosta ja sen ilmoittamisesta löytyy Kelan sivuilta. Jos haluat tarkempaa neuvoa henkilökohtaista tilannettasi koskien, suosittelen soittamaan Kelan kansainvälisten tilanteiden numeroon.

Elatustukea voidaan maksaa ulkomaille vain tilapäisen ulkomailla oleskelun ajalta. Tilapäiseksi katsotaan enintään 6 kuukautta kestävä ulkomailla oleskelu.

Ystävällisin terveisin
Jussi | Kela kansainväliset asiat
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta http://www.kela.fi/asiointi

robray

Lukematon viesti Kirjoittaja robray » 13 Touko 2020, 14:07

Kiitos. Koskeeko elatusapua sama säännös? Toisin sanoen, jos olen ulkomailla, jatkaako Kela elatusavun perimistä elatusvelvolliselta ja maksaa lapselle, vai loppuuko myös periminen ja rästien maksu?

Kela-Kerttu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kela-Kerttu » 09 Kesä 2020, 09:06

Hei robray!

Pahoittelen, että viestisi jäi huomaamatta ja vastaan siihen näin myöhässä.

Elatusapua peritään myös ulkomailla oleskelun ajalta. Perintäprosessi voi hieman erota kotimaassa tapahtuvasta perinnästä, mutta tämäkin hieman riippuu tilanteesta ja oleskelun kestosta. Parhaiten perintä-asiaa voi tiedustella Kelan Perintäkeskukselta suoraan.

Ystävällisin terveisin
Kela-Kerttu
Kelan sähköiset asiointipalvelut löydät osoitteesta www.kela.fi/asiointi